Hranice, při které se letoun pohybuje rychleji než zvukové vlny, sice nejspíš padla už dříve, nejednalo se ale o vodorovný a plně řízený let. Ve střemhlavém letu prolomila zvukovou bariéru zcela určitě experimentální verze americké stíhačky XP-86. Objevily se i spekulace o tom, že se to podařilo jednomu německému pilotovi při letu s proudovým Messerschmittem Me-262, podle odborníku to ale technicky nebylo možné. V rekordních tabulkách tak už navždy zůstane zapsáno jméno Charlese "Chucka" Yeagra jako člověka, který poprvé letěl rychleji než zvuk.
Yeagerův rekordní stroj Bell X-1 ale rozhodně nebyl obyčejné letadlo. Byl to experimentální letoun, zkonstruovaný právě k dosažení vysokých rychlostí a tomuto účelu bylo podřízeno vše. Tvar spíše než letadlo připomínal náboj z pušky, pilotovo místo v přídi bylo dost nepohodlné a stroj nesl půl tuny nejrůznějších měřících přístrojů. Letadlo navíc neumělo samo vzlétnout, do vzduchu jej vynášel bombardér B-29. Až ve výšce zhruba 2,5 kilometru si pilot přelezl do rekordního stroje a o další 3,5 kilometry výše se Bell X-1 ocitl sám ve vzduchu.
Památného 14. října 1947 Chuck Yeager postupně zapínal čtyři raketové motory a stroj, nazvaný po jeho manželce Glamorous Glennis (Okouzlující Glennis), rychle stoupal do výšky. Ručička rychloměru se blížila k okraji stupnice, která končila hodnotou mach 1 (rychlost zvuku), aby se nakonec dostala úplně mimo ni. Ostatní přístroje ale rekord zaznamenaly - ve výšce 13 kilometrů letěl stroj rychlostí 1127 kilometrů v hodině, tedy mach 1,06. Až dlouho po rekordním letu se pilot s válečnými zkušenostmi Yeager přiznal, že pár dní předtím si po pádu z koně zlomil několik žeber a celý let ho trápily bolesti.
Jakmile byla zvuková bariéra překonána, začaly přibývat nové rekordy a postupně padaly i násobky rychlostí zvuku. V květnu 1953 vzlétl první nadzvukový stíhací letoun, americký F-100 Super Sabre, jen o pár měsíců později s podobným strojem MiG-19 přišli sovětští konstruktéři. V říjnu 1967 pak experimentální raketový stroj X-15 dosáhl dlouho platného rekordu 7274 kilometrů v hodině (6,72 násobek rychlosti zvuku). Ten se podařilo překonat až počátkem tohoto století pokusnému bezpilotnímu stroji X-43. Ten v listopadu 2004 dosáhl rychlosti přes 12 000 kilometrů v hodině (téměř desetinásobek rychlosti zvuku).
Snímek nahoře: Yeagerův rekordní stroj Bell X-1
Snímek dole: Pokořitel rychlosti zvuku, pilot Charles "Chuck" Yeager
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist