Kam tato loď připluje, těší se velkému zájmu fotografů, odborníků i široké veřejnosti. Není divu, vždyť tak trochu připomíná raketu, kosmickou loď, chobotnici nebo fantaskní člun ze sci-fi. Její design je skutečně unikátní.
Loď byla postavena v Aucklandu na Novém Zelandu v loděnicích Calibre Blata a poprvé vyplula v únoru 2006. Zatím činí její rychlostní rekord 90 km/h, ale v příštím roce jej chce posádka překonat a za méně než 75 dní obeplout zeměkouli, což by byl nový světový rekord.
Kapitán Pete Bethune (42) je otcem projektu. Pochází z Nového Zélandu a původně pracoval jako inženýr na ropných polích v severní Africe a rovněž na těžebních plošinách v Severním moři. Uvědomoval si v těchto místech více než jinde rostoucí závislost člověka na fosilních palivech. A právě tady začal rozpracovávat plán jak nejlépe využívat pohonné hmoty z řepkového oleje. Prodal dům a získané peníze spolu s úsporami vložil do svého podniku Earthrace. To ovšem nestačilo, takže se musel zadlužit, ale výsledek se dostavil. Podařilo se mu zkonstruovat loď na bionaftu a obeplout s ní zeměkouli.
Trimaran, jak název napovídá, se skládá ze tří trupů, jež plují spíš skrz vlny než na nich. Chová se však jako stabilizovaný jednotrupový člun a pohybuje se rychleji než konveční plavidla.
Celkem 4 miliony eur spolykal vývoj trimaranu, který je dlouhý 24 metrů, široký 8 metrů a na jehož vývoji se podílela řada firem, například Germanische Lloyd. Superrychlá loď může proplouvat i relativně vysokými vlnami. Teoreticky mohou dosahovat až 15 metrů, ale běžné jsou čtyřmetrové. Loď byla dvakrát testována při rychlosti větru 100km/h a samozřejmě při různých jeho směrech a nárazech. Posádku tvoří čtyři lidé.
První pokus o dosažení světového rekordu se nezdařil. V březnu 2006 byl totiž člun ve Středozemním moři těžce poškozen a závod skončil v přístavu Malaga. .A proto se má pokus opakovat. Na rychlostní závod kolem světa vypluje loď 1. března z Valencie.
Se „zeleným palivem chce pokořit dosavadního držitele světového rekordu z roku 1998 britský člun Cable & Wireless. Za hodinu spolykají dva motory až 200 litrů bionafty, takže plavba má být politickou demonstrací kapitána Bethuna, který tvrdí, že regenerativní paliva budou hrát v budoucnu klíčovou roli.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist