Tunelem bude denně projíždět 42 osobních vlaků a expresů ICE, a 80 nákladních vlaků. Je to ale jen začátek mnohamiliardového (počítáno v euro) dopravního projektu NEAT (Neue Eisenbahn-Alpentransversale), jehož záměrem je zrychlit spojení severu Evropy s jihem a odlehčit kamiony ucpaným silničním průsmykům přepravou kontejnerů a návěsů na až kilometr dlouhých soupravách nákladních vlaků.

TUN073_Otev_en__15.06.2007.jpg

Stavba dvoukolejného tunelu Lötschberg začala v létě 1999 odstřelem přístupové štoly u malebné švýcarské obce Mitholz. Zvolený tunelový profil je vzhledem k rychlosti vlaků až 250 km/h a jízdě nákladních „shuttle“ vlaků s kamióny větší než vyžadují předpisy UIC. Od severního portálu u Frutingen stoupá osa tunelu na vrcholový bod 815 m n.m. a pak sestupuje sklonem 1,3 % k jižnímu portálu Raron. Čtyři pěti délky tunelu bylo nutno vzhledem k řadě rizikových zón (narazilo se i na vrstvy uhlí) razit odstřelem, a jen zbývající část od jihu prokousaly tunelovací frézy. Když se po šesti letech, 28.května 2005, raziči průchozí tunelové roury setkali mezi Mitholzem a Ferdenem, kde jsou dnes situovány výhybny a únikové šachty,  minuly se osy ražené od severní a jižní strany díky laserové a GPS nivelaci stranově jen o 13,4 cm, a výškově dokonce jen o 0,4 cm!

TUN015_Posledn__svar_na_kol.jpg

K historického okamžiku, srovnatelnému se zatlučením „zlatého hřebu“, nahrazenému ve skutečnosti svařením kolejových pásů, které víc jak kilometr pod alpskými vrcholy propojily sever a jih Evropy, došlo 24.července 2006. Tunelovací technika byla rozebrána a začalo se s montáží trolejí a nejnovějšího evropského zabezpečovacího systému ETSC-2. Poté byly zahájeny zkušební jízdy, které vyvrcholily rychlostním testem 15.12. 2006, kdy půl hodiny po půlnoci „prolétla“ tunelovou rourou během pěti minut zkušební vysokorychlostní jednotka ICE-S, a dosažením rychlosti 281 km/h byly splněny drážní předpisy o připuštění tunelu do provozu.

TUN078_Cisalpino.jpg

Ten byl zahájen omezeným počtem nákladních vlaků po slavnostním oficiálním otevření ve dnech 16. a 17.června 2007, kdy několik tisíc nedočkavých zvědavců mohlo tunelem projet kyvadlovými vlaky. Další měsíce jen nákladního provozu potvrdily, že řídící technika i s problematickým nájezdem jen jednou tunelovou rourou (zbývající část druhé roury bude dokončena později), umožňuje současný průjezd až 6 vlakových souprav v tříminutovém odstupu. Strojvedoucí mohou s řídící centrálou ve 20 km vzdáleném Spiezu udržovat neustálé hlasové spojení bezdrátovým mobilním systémem GSM-R. Na 133 videokamer, 3200 požárních detektorů a připravená evakuační technika zajišťuje naprostou bezpečnost provozu. Vysokorychlostní osobní doprava přejde co nejdříve na nový typ „pendolina“ čtvrté generace Cisalpino ETR 610 se sedmi vozy, vybavenými tentokrát již i přípojkami Wi-Fi a internetu, které mohou tunelem projíždět přípustnou rychlostí 250 km/h.

Na snímcích (shora dolů¨):

Slavnostní otevření tunelu 15.6.2007

Poslední svár na koleji

"Pendolino" čtvrté generace nese název Cisalpino ETR 610

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist