Letadlo A400M mělo odstartovat letos v létě, ale start byl posunut na konec roku, oznámil před měsícem Louis Gallois, předseda představenstva EADS. Nyní tedy koncern start opět odsunul, údajně prý protože „nejsou k dispozici pohonné jednotky“. Očekává se, že testy motorů, jež vyrábí konsorcium firem, začnou teprve „v následujících týdnech“. Na jejich výsledku závisí první start.

Ekonomické ztráty

Přes toto zpoždění nechce koncern EADS měnit předpovídané ekonomické výsledky, podle nichž má zisk před úroky a daní (EBIT) činit 1,8 miliardy eur. Podniku však hrozí vzhledem ke zpoždění výroby vojenského transportéru velké ztráty. Kromě toho, že zákazníci nebudou platit přislíbené závazky, s nimiž koncern počítá v rozpočtové kolonce příjmů, utrpí značně i prestiž koncernu.

a400mrefueled3400.jpg

Na letadlo, jež má představovat „milník“ ve vývoji vojenské letecké techniky, čeká sedm armád NATO, mezi nimi netrpělivě například Německo a Francie. S jeho výrobou se začalo v roce 2007. Původně se měl první let uskutečnit již v lednu letošního roku a první dodávky byly naplánovány na říjen 2009.

Evropské řešení

Airbus A400M je vojenské dopravní turbovrtulové letadlo se čtyřmi motory a proti svým předchůdcům se vyznačuje vyšším užitným nákladem a doletem. I když má lepší parametry než jeho předchůdce, hovoří jeho kritici o tom, že vylepšení není dostatečné, že nesplňuje podmínky „strategického transportéru,“ a že jeho vznik je spíše politickým než technickým počinem. Výrobce často zdůrazňuje, že výroba tohoto dopravního airbusu zajišťuje pracovní místa čtyřem tisícům lidí v různých státech.

Německo zprvu chtělo objednat ukrajinský Antonov An-70 a Velká Británie dokonce Boeing  C-17 Globemaster III. Nakonec převážily „evropské“ důvody.

a400mcanyoncamouflage3400.jpg

Jako první zákazníci se přihlásily Belgie, Německo, Francie, Velká Británie, Lucembursko, Španělsko a Turecko, jež si objednaly 180 strojů. Někdy se hovořilo dokonce o 225 letadlech, ale protože se z projektu stáhly Itálie a Portugalsko, a také německý a turecký kontingent se revidoval, celkový počet objednávek se snížil. Mezitím však projevily zájem armády Jižní Afriky, Chile a Malajsie.

V Německu a ve Francii má Airbus A400M nahradit starší letadla Transall, v dalších armádách pak letadlo Lockeed C-130 Hercules. Německo-francouzská pracovní skupina Transall (Transporter Allianz) začala s přípravou projektu nákladního letadla v roce 1959 a 25. února 1963 vzlétl výsledek jejich úsilí, prototyp C-160 V1, k prvnímu 55minutovému letu.

Technická data

Transportér Airbus A400M dolétne s nákladem 30 tun na vzdálenost 4500 km a s 20 tunami až 6600 km. Nákladový prostor je dlouhý 17,7 metru, široký 4 metry a vysoký 3,85 m. Pojme například 6 velkých nákladních terénních vozů s přívěsem, dva vrtulníky Eurocopter Tiger nebo tank typu Puma. Maximálně unese 37 tun a s nimi doletí sotva 3100 km. Je to samozřejmě méně než kolik může dopravit Antonov An-124, ale Airbus A400M je mnohostrannější a může operovat na delších trasách. Po poměrně malé úpravě se může stát létající cisternou.

Dále čtěte

Airbus A400M je dlouhý 43,8 m, rozpětí křídel má 42,40 a výšku 14,6 m. Dosahuje maximální rychlosti 764 km/h a maximální operační výšky 12 300 metrů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist