Prodej "palubních vstupenek" pomůže uhradit vědcům chybějící prostředky na výzkum, o které je připravila úsporná vládní opatření přijatá pod vlivem celosvětové finanční krize.
Krátké časové úseky v beztížném stavu bez nutnosti cestovat do vesmíru nabízejí již několik desetiletí speciálně upravené letouny NASA, na nichž se k letu do vesmíru připravovala dlouhá řada amerických astronautů. Jeden z nich využili i filmaři při natáčení snímku Apollo 13.
V současnosti se tyto lety využívají k vědeckým účelům a pro testování vybavení pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Novespace, součást francouzské vesmírné agentury CNES, představila plán komerčního využití svého tryskového dopravního letadla Airbus A300 šéfům ESA na premiérovém letu. Podle zástupců Novespace by paluba Airbusu mohla být veřejnosti zpřístupněna do jednoho roku.
Aby bylo dosaženo stavu beztíže, musí letadlo proletět sérií parabolických oblouků o výšce 2,4 kilometru, které připomínají jízdu po horské dráze. Pasažéři při strmém výstupu i sestupu na sobě pocítí zatížení rovnající se dvojnásobku jejich tělesné váhy, odměnou jim však je 22 sekund ve stavu beztíže, které zažijí, když letadlo vystoupá na vrcholek dráhy a výkon motorů se při tom prudce sníží.
Celý zážitek trvá dohromady jen 11 minut. Cena 3000 eur je však podle Novespace minimální ve srovnání s náklady, které dobrodružní milionáři platí za cesty do vesmíru. Ty se pohybují kolem 30 milionů dolarů (asi 612 milionů Kč).
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist