Britští a francouzští vědci objevili tři geny spojované s Alzheimerovou chorobou. Podle Julie Williamsové, vedoucí vědeckého týmu z univerzity v Cardiffu, jde při zkoumání této degenerativní mozkové choroby o nejdůležitější objev za posledních 15 let.

"Pokud bychom byli s to léčit škodlivé účinky těchto genů, omezili bychom počet lidí trpících Alzheimerovou chorobou o 20 procent," uvedla v neděli Williamsová.

Touto nemocí trpí ve světě asi 26 milionů lidí a nemocných stále přibývá. Lékaři zatím proti ní nemají lék a dostupné léky jen mohou oddalovat její projevy. Před 15 lety vědci identifikovali gen ApoE4 jako důležitý rizikový faktor pro vznik Alzheimerovy nemoci.

Nyní odborná revue Nature Genetics otiskla studie vědců z univerzity v Cardiffu a z Pasteurova institutu ve francouzském Lille. Genetici z Cardiffu zkoumali geny 16 tisíc lidí z osmi zemí a identifikovali dva geny působící na činnost mozku a zvyšující riziko vzniku Alzheimerovy choroby - CLU a PICALM.

"Zdá se, že geny, které jsme identifikovali, hrají roli při ochraně mozku. Změny v těchto genech spojované s Alzheimerovou chorobou mohou tuto ochrannou funkci zlikvidovat nebo proměnit ochránce v útočníky," řekla Williamsová.

Francouzští vědci vedení Philippem Amouyelem porovnávali geny 6000 lidí trpících demencí a 9000 zdravých lidí z pěti zemí. Jako rizikový identifikovali také CLU a další gen CR1.

Vědci odhadují, že CLU může souviset s deseti procenty případů Alzheimerovy choroby, PICALM s devíti a CR1 se čtyřmi procenty. Gen ApoE4 je spojován s asi 20 procenty případů.

Amouyel nicméně zdůraznil, že riziko spojované s jednotlivými geny se těžko přesně určuje a že chorobu způsobují zatím neznámé kombinace řady genetických a dalších faktorů. Všechny tři geny nově spojované s demencí jsou podle vědců relativně běžné.

Univerzita v Cardiffu nyní chystá další studii zaměřenou na genetické kořeny Alzheimerovy choroby, která bude zahrnovat 60 tisíc lidí.