Podle vědců jazyk kromě obvyklých chutí dokáže rozeznávat i chuť tučného. Ta by podle vědců mohla být cestou, jak omezit nadváhu.

Výzkumný tým prověřoval schopnost člověka rozlišit řadu mastných kyselin, které se běžně vyskytují v jídle. Výzkum postavil na zkoumání amerických vědců, kteří u pokusných zvířat objevili chuťové buňky rozeznávající tučné. Výsledky studie zveřejnil odborný časopis British Journal of Nutrition.

Lidé mají podle vědců práh citlivosti na chuť tuku velmi individuální.

"Také jsme zjistili, že lidé, kteří jsou velmi citliví na tučnou chuť v potravě, jedli méně tučná jídla a měli menší BMI (index tělesné hmotnosti) než ti, kteří na ni nebyli tak citliví," řekl podle agentury Reuters výzkumník Russell Keast.

Objev šesté chuti

Jazyk rozlišuje čtyři základní chutě: sladkou, slanou, kyselou a hořkou. Uznávána je také pátá chuť rozpoznávající látky bohaté na bílkoviny. Objev šesté chuti by podle vědců mohl přispět k nalezení cest, jak omezit nadváhu.

Podle Keasta jsou tuky v potravinách v současné době snadno dostupné a chuťové buňky vůči nim možná časem znecitliví. Některým lidem potom hrozí, že se začnou tučným přejídat.

Výzkumníci se budou nyní zabývat tím, proč někteří lidé tučné dokážou rozpoznat spíš než jiní.