Jejich objev, kterým počet odhalených genů odpovědných za tuto zatím neléčitelnou nemoc stoupl na devět, by mohl v příštích letech otevřít cestu k novým metodám zaměřeným na zpomalení nástupu nemoci, na její léčení či dokonce předcházení jejímu vzniku. Uvádí se to ve studii uveřejněné v americkém odborném časopise Journal of the American Medical Association (JAMA).

"Identifikací těchto dvou genů v DNA, jednoho na chromozomu 2, blízko genu zvaného BIN1, a druhého na chromozomu 19 blízko několika genů, mimo jiné EXOC3L2, BLOC1S3 a MARK4, byly odhaleny nové biologické mechanismy Alzheimerovy choroby," řekla jedna z hlavních autorek studie, profesorka neurologie na lékařské fakultě univerzity v Bostonu Sudha Seshadriová.

"I když terapeutické využití tohoto objevu se dá očekávat nejdříve do deseti let, prozkoumání těchto mechanismů by mělo umožnit najít nové prostředky, jak zpomalit nástup nemoci nebo jí dokonce zabránit a možná i léčit," dodala.

Vědci ve studii vyhodnotili údaje o 35 tisících obyvatelích Spojených států a Evropy shromážděných za několik desetiletí. U více než 8000 z nich se vyvinula Alzheimerova choroba.

Původ Alzheimerovy choroby, která způsobuje demenci a snižuje poznávací funkce, je zatím neznámý. Závažná nemoc proměňuje chování postižených a přetrhává jejich sociální vazby. V Evropě jí trpí zhruba šest milionů lidí.