V Jižní Koreji, která patří mezi země s největším rozšířením internetového připojení na světě, byla závislost na online hrách dlouho považována za teenagerskou potíž. Ale případ Kimových přitáhl pozornost k rozrůstajícímu se problému internetové závislosti mezi dospělými.

Podle oficiálních vládních údajů v Jižní Koreji neustále klesá počet dospívajících se symptomy internetové závislosti, a to částečně i díky vládním poradenským programům. V roce 2007 jich byly více než tři miliony, v loňském roce už jen zhruba 938 tisíc.

Ale počet závislých lidí, kteří překročili dvacátý či třicátý rok věku neustále roste a vloni už jich bylo 975 tisíc. Mnozí z těchto dospělých vyrostli s online počítačovými hrami a nyní se k nim utíkají, když jsou nezaměstnaní nebo se cítí cize v okolní společnosti, říká psychiatr Ha Če-hjon.

Tento vývoj a nedávná řada případů, jako je ten Kimových, přiměly vládu oznámit plány na otevření rehabilitačních středisek pro závislé dospělé a rozšířit poradenství pro studenty a nezaměstnané, tedy skupiny, které jsou z hlediska závislosti na hrách považovány za nejzranitelnější.

"Na rozdíl od teenagerů tihle dospělí nemají rodiče, kteří by je mohli odvléct k poradci," říká Ha, který kvůli závislosti na online hrách léčí měsíčně v průměru čtyři dospělé. Před dvěma lety to byl jeden měsíčně.

Více než 90 procent jihokorejských domácností je vybaveno připojením k vysokorychlostnímu internetu. Téměř na každém rohu je internetová kavárna s počítači dostupnými za malý poplatek. V těchhle potemnělých, čtyřiadvacet hodin denně otevřených zařízeních "se stírá hranice mezi realitou a virtuálním světem", říká psychiatr Čung Jong-čchu.

Zvláště oblíbené mezi dospělými hráči jsou velké online hry, kde mají a postupně si vytvářejí a zdokonalují vlastní virtuální postavu. V těchto hrách mohou hráči uzavírat spojenectví a vést bitvy trvající celé dny, v nichž se ve směnách střídají, aby se akce nezastavila. Čím víc času hráč tráví online, tím silnější a mocnější je jeho virtuální postava - a také hráčův status.

Počítačové střety se mohou přelít i do skutečného života; bylo zaznamenáno několik případů hráčů, kteří našli a napadli protihráče za to, že zabil jejich online postavu, s níž se po celé roky ztotožňovali.

Jak říká sedmatřicetiletý Pak Ki-hun, který ve dne s manželkou vede obchod s plavkami a v noci hraje, online hry jsou součástí kultury. "Pro mě jsou lidé, co lezou po horách nebo tráví hodiny u rybolovu, stejně šílení, jako si oni myslí, že jsem já," říká.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist