Vesmírné agentury jednotlivých států by měly víc spolupracovat při zajištění bezpečnosti Země před možnou srážkou s asteroidem. Na pátečním jednání k tomu vyzvali zástupci Evropské vesmírné agentury (ESA). Zároveň doporučili, aby byla vytvořena nadnárodní organizace, která by koordinovala činnost jednotlivých agentur, napsala agentura DPA.

"Objevujeme stále víc předmětů, které letí směrem k nám," řekl americký astronaut Russell Schweickart, který se zúčastnil jednání na půdě ESA. Zdůraznil, že v současnosti astronomové sice nemají informace o bezprostředním ohrožení Země, nebezpečí se ale nesmí podceňovat.

ESA doporučila především zvýšit počet dalekohledů, které pátrají po asteroidech, jež se mohou nebezpečně přiblížit k Zemi. Díky dalekohledům by astronomové mohli hrozbu odhalit dřív.

"Čím dřív asteroid objevíme, tím líp," řekl zástupce ESA Detlef Koschny. Odborníci podle něj už mají k dispozici technické prostředky pro odvrácení nebezpečného tělesa z kurzu, který hrozí srážkou se Zemí. Včasné odhalení asteroidu ale znamená, že na změnu jeho trasy bude třeba vynaložit méně úsilí.

Ohrožuje nás 1100 asteroidů

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v současnosti sleduje pohyb asi 7000 asteroidů, z nichž přibližně 1100 se může v budoucnosti přiblížit k Zemi.

Srážka s asteroidem může na Zemi způsobit rozsáhlé škody. V roce 1908 vybuchlo vesmírné těleso nad Sibiří a tlaková vlna zdevastovala obrovskou plochu lesů. Kvůli dopadu asteroidu na Zemi také před desítkami milionů let vyhynuli dinosauři.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

• Veškerý obsah HN.cz