Dnes to vypadá neuvěřitelně, ale v začátcích automobilismu byl spalovací motor nezajímavým outsiderem. Stokilometrové rychlosti jako první dosáhl elektromobil, magickou metu 200 km/h pokořil vůz s parním pohonem.
Na přelomu 19. a 20. století se automobil začal stávat trvalou součástí obrazu technické civilizace. Navzdory tomu, že už v roce 1885 si německý inženýr Gottlieb Daimler nechal patentovat silniční vůz se spalovacím motorem a jeho krajan Karl Friedrich Benz přispěchal se svou slavnou benzinovou tříkolkou, tento typ pohonu neměl zdaleka vyhráno. Konkurovaly mu – a v jistém ohledu jej i předčily – elektromobily a auta na páru.
Rudý ďábel Jenatzy a jeho elektrovůz
V prosinci 1898 uspořádal časopis La France první rychlostní závod na trati v Acheres u Paříže, který odstartoval dodnes neukončený hon na rychlostní rekordy. Vítězem se stal francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat, jemuž se podařilo dosáhnout oficiálně ověřené rychlosti 63,13 km/h. Jeho strojem byl elektromobil pařížské firmy Jeantaud. V podstatě to byl ještě kočár, vybavený ovšem elektromotorem a akumulátorem vážícím 1400 kilogramů.
Brzy se objevil vyzyvatel a nebyl jím nikdo jiný než belgický inženýr Camille Jenatzy, jenž se honosil přezdívkou Rudý ďábel – podle barvy svých knírů, které si namaloval i na karoserii vozu. Také on vsázel na elektrický pohon. Tentokrát Gaston de Chasseloup-Laubat ještě prvenství obhájil, ale duel pokračoval a hranice se posouvala vzhůru.
Definitivním vítězem se nakonec stal Jenatzy, když 29. dubna 1899 překonal pomyslnou bariéru 100 km/h. Dosáhl tehdy rychlosti 105 km/h. Stroj, kterému Jenatzy vděčí na nesmrtelnou slávu, měl výstižné jméno La jamais contente, tedy Věčně nespokojená. Elektromobil ve tvaru torpéda nebo dělového náboje nesl dva motory o výkonu 25 kW a akumulátor o napětí 125 V.
Poslední rekord parního pohonu
Jenatzyho rekord vydržel celé tři roky – a zahynul nikoliv na benzin, ale na páru. Novým rekordmanem se stal francouzský vynálezce a továrník Léon Serpollet. V dubnu 1902 s vozem vlastní výroby dosáhl rychlosti 120 km/h.
Už v té chvíli ale bylo jasné, že opravdovou senzaci vyvolá až pokoření další jasně vyznačené hranice: 200 km/h.
Serpolletův rekord byl tehdy považován spíš za kuriozitu, protože v závodech tou dobou dominovaly automobily se spalovacími motory. Přesto se v jejich zdánlivě zdrcující konkurenci nakonec prosadil parní vůz, pro který měla veřejnost jen hanlivé přezdívky jako „parní kanoe“ nebo „splašený čajník“.
Ve skutečnosti se ale jmenoval Stanley Rocket a jeho pilotem byl Fred Marriott. 26. ledna 1906 na později slavné floridské Daytona Beach dosáhl rychlosti 205,5 km/h.
Souboj parního stroje s elektřinou tedy vyhrála pára – bylo to ale Pyrrhovo vítězství. Další rekordy už patřily výhradně benzinovým autům.
Více o automobilovém souboji páry, elektřiny a benzinu čtěte v pátečním Víkendu HN.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist