iPhone měl označení Project Purple, Apple za marketing iPhonu a iPadu utratil miliardu dolarů, vývoj produktů Applu začíná u velkého kuchyňského stolu a Steve Jobs chtěl vyrobit i vlastní auto. To vše museli manažeři Applu prozradit při výsleších během prvního týdne soudního líčení ve sporu se Samsungem.
Soudní líčení Apple vs. Samsung u oblastního soudu pro severní Kalifornii v San José vede soudkyně Lucy Koh. Během následujících týdnů soud rozhodne, zda Samsung neoprávněně kopíroval design a funkce produktů Applu. Pokud Apple vyhraje, chce po Samsungu jako náhradu škod 2,5 miliardy dolarů.
Soudní líčení sotva začalo a už je zřejmé, že Apple za svou snahu „zničit“ Android draze platí. Firma proslavená utajováním interních informací musí u soudu odhalit proces designu produktů, interní dokumenty i marketingové plány.
Nadšení médií a product placement
Právníci Samsung u soudu s přístupem médiím při výsleších manažerů Applu odhalili například informace o marketingové strategii Applu. Phill Shiller, marketingový ředitel Applu přiznal, že Apple například neplatil při uvedení iPhonu v roce 2007 žádnou reklamu, spolehl na zpravodajství a recenze v médiích. Celkem však firma za reklamy na iPhone a iPad utratila už 1,2 miliardy dolarů.
Potvrdila se také známá složka strategie Applu – product placement výrobků ve filmech a televizních seriálech. „Rádi bychom viděli naše produkty v rukách hvězd,“ uvedl Schiller podle agentury Bloomberg před porotou. Dodal, že umísťování produktů Apple do filmů a seriálů má na starost jeden zaměstnanec Applu přímo v Hollywoodu.
Proces vývoje iPhonu popsal u soudu designér Applu Chris Stringer – kompletní nabídka produktů se zrodila u velkého kuchyňského stolu, kolem kterého se setkávala skupina 15 nebo 16 lidí s bloky a tužkami v rukou. „Pro jediné tlačítko jsme mohli vytvořit i padesát návrhů,“ uvedl Stringer podle serveru AllthingsD http://allthingsd.com/20120731/apple-literally-designs-its-products-around-a-kitchen-table/.
iPhone jako Purple Project
Apple vývoj iPhonu pečlivě tajil pod označením Project Purple. První prototypy měly na sobě dokonce nápis iPod. Označení Fialový projekt vzniklo s odkazem na barvu budovy, ve které utajovaný produkt vznikal.
U soudu tuto drobnost prozradil Scott Forstall, viceprezident Applu pro vývoj iOS. Při své výpovědi se ale soustředil zejména na to, jak software pro iPhone vznikal – Steve Jobs zakázal najmout specialisty mimo Apple. Klíčové inovace, jako jsou dotyková gesta pro přizpůsobení velikosti stránky po poklepání na displej, vznikly přímo v Applu.
Právník Samsungu následně konfrontoval Forstalla s interními e-maily Applu, podle kterých Steve Jobs sledoval produkty Samsungu a chtěl znát názory svého týmu. Další z emailů potvrzuje, že inženýři a designeři Applu rozebírali hardware a software telefonu Galaxy S.
Jeden z emailů předložených jako důkaz pak ukazuje, že viceprezident Applu Eddy Cue kladně hodnotil 7“ tablet Galaxy Tab a byl přesvědčený, že pro podobné zařízení je na trhu místo.
iAuto
Velkou pozornost zaujala drobnost - Schiller ve své výpovědi uvedl, že po úspěchu iPodu firma zvažovala spoustu různých produktů, včetně fotoaparátu nebo automobilu. Dále prozradil, že první práce na iPadu začaly už v roce 2003 ve snaze vyvinout levnou náhradu notebooku. Cena iPadu je dnes na úrovni ceny standardních laptopů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist