Pro mnoho rodičů, žáků a studentů jsou školy jen systém překážek, které je třeba úspěšně překonat při cestě za titulem, k maturitě, na další stupeň vzdělávání, do vyššího ročníku nebo k lepšímu uplatnění na trhu práce. Už méně nebo dokonce vůbec neřeší, co se naučí a zda to bude opravdu v životě užitečné. Že přeháním? Vždyť ale nejobvyklejší dotaz rodičů zní: „Jakou jsi dnes ve škole dostal známku?“ A kolikrát jste se ptali svých dětí: „Co ses dnes ve škole naučil?“ Anebo dokonce: „Co užitečného pro život jsi se dnes naučil?“ A na kolika třídních schůzkách se řeší, co se žáci učí a k čemu jim to bude dobré? Tedy dobré v životě, ne k tomu, aby nedostali pětku, složili přijímací zkoušky nebo maturitu. Ostatně na to si stále více stěžují učitelé. Žáci se nechtějí učit, a rodiče chtějí jedničky.

Jen špičkou ledovce jsou podvodné a kupované tituly. Zájemcům o ně přece nejde o vzdělání, ale jen o ten titul. Ale o pouhý titul nejde jen jim, ale i mnohým dalším studentům. Ti to ovšem řeší legálně tím, že skládají zkoušky. Nikoliv však proto, že věří, že se něco užitečného naučí, ale prostě proto, že to jsou nějaké překážky nastavené na cestě ke kýženému titulu. Jinou ilustrací, jak už máme tenhle systém pod kůží, je zápisné, které má nahradit školné. Zápisné je ale přece jen nějaký administrativní poplatek za překonání jedné z překážek na cestě k titulu. O co lépe by znělo: poplatek za zkvalitnění výuky. Ale chce to někdo?

Stav českého vzdělání formuje poptávka a očekávání rodičů, žáků, studentů. Pokud totiž od škol chceme jen titul, vyhnout se problémům, ohlídat děti a mnohý hledá jen cesty, jak překonat překážky školou kladené, ale skutečné vzdělání ho nezajímá, nemůže se mnoho změnit. Školám od základních po vysoké pak totiž nezbývá než se takové poptávce přizpůsobit.

Chceme-li to změnit, musíme přesvědčit rodiče, žáky, studenty, že nepotřebují tituly, ale skutečné vzdělání. Ve Španělsku už to nejspíš vědí, protože nezaměstnanost absolventů vysokých škol je 35 %, titul už očividně nestačí. A i u nás už řada firem nezakládá svoji personální politiku na titulech, ale na zkoumání toho, co uchazeči opravdu umí.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.