Češi jedí ve srovnání se světovým i evropským průměrem stále velmi málo ryb, i když se situace pomalu mění k lepšímu, říká výživová poradkyně MUDr. Hana Mojžíšová. Radí, kterým druhům dávat z pohledu zdravé výživy přednost a jak ryby upravovat.

Jaké jsou u nás trendy v konzumaci ryb?

Češi jedí málo ryb. Celosvětový průměr roční konzumace ryb a mořských plodů se blíží 19 kg na osobu, v EU je to kolem 22 kilogramů. Naše spotřeba je ve srovnání s Evropou méně než poloviční, sladkovodní ryby z toho tvoří jen 1,4 kg. Spotřeba ryb se u nás v poslední době mírně zvyšuje, hlavně mořských druhů. V oblíbenosti vede treska a losos. Převažuje prodej mražených ryb, nabídka čerstvých se však rozšiřuje.

Jak se, pokud jde o výživové hodnoty, liší čerstvé a různě konzervované ryby? A jak bychom je měli nejlépe upravovat?

Jednoznačně nejhodnotnější jsou čerstvé ryby. Ty mražené si také uchovávají dobré nutriční hodnoty, problém bývá v množství obsažené vody. Je povoleno glazování, které chrání mražené rybí maso před vysušením a oxidací. Obsah vody by neměl převýšit 5 %, ale zákazníci jsou bohužel mnohdy šizeni. Technologické úpravy ryb by měly být šetrné, aby se minimalizovaly ztráty cenných nutrientů: pečení při 150 °C, vaření v páře či ve vodě, eventuálně šetrné smažení, pokud možno bez trojobalu. Nutriční hodnoty konzervovaných ryb se liší dle technologie zpracování. Ale i konzervovaná ryba s poživatelnými kostmi má své plus – vyšší množství vápníku.

Zbývá vám ještě 70 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se