Udělal jsem chybu, přiznal šéf Microsoftu Steve Ballmer.
Kvůli neúspěchu tabletu Surface RT firma musela odepsat 900 milionů dolarů. Stejně vysoký byl rozpočet Titaniku, jednoho z nejdražších filmů všech dob. Den po zveřejnění finančních výsledků šly ke dnu také akcie Microsoftu, doslova za pár minut se propadly o 12 procent.
Je to druhý nejhorší propad v historii společnosti, hned za více než 15procentním poklesem z dubna 2000. Ale to byl den, kdy na burzách splaskla tzv. internetová bublina a padal celý IT trh. Tentokrát se "havárie" týká jen samotného Microsoftu.
Přirovnávat ale firmu k Titaniku by bylo předčasné. Stejně jako k městu Detroit, které shodou okolností ve stejný den, kdy Microsoft oznamoval své čtvrtletní výsledky, vyhlásilo bankrot. Mediálně zajímavé může být i to, že právě z Detroitu pochází Steve Ballmer a že měl tudíž vždy blízko k automobilkám a jejich manažerům.
Avšak Microsoft navzdory aktuálnímu pesimismu investorů stále paří k nejmocnějším a podle mnoha měřítek i nejúspěšnějším firmám v oboru. Má celosvětově 97 tisíc zaměstnanců, posledních 10 let mu konzistentně roste obrat a kapitalizace firmy je i po "černém pátku" 258 miliard dolarů.
Ono nijak hrozné nemuselo být ani poslední čtvrtletí, nebýt zmíněných tabletů. Jejich vývoj a výroba přitom měly být cestou, jak si chtěl Microsoft udržet relevanci na počítačovém trhu, kde se zájem zákazníků odklání od klasických pécéček k mobilním zařízením.
Tablety firma představila v létě před rokem, v prodeji se objevily v říjnu 2012. Zaujaly zajímavým designovým řešením i slušnými technickými parametry.
Co zákazníky nepřesvědčilo, byla zřejmě poměrně vysoká cena a v porovnání s konkurencí (tedy Apple a Android) i nepoměrně nižší nabídka aplikací.
"Vyrobili jsme o pár kusů více zařízení, než jsme mohli prodat," citují Ballmera odborné servery. Měl to říci na uzavřené firemní akci a jde o výrok typický ballmerovským eufemismem. Těch "pár kusů" je zhruba šest milionů neprodaných tabletů ve skladech firmy a prodejců. Ti před dvěma týdny Surface RT zlevnili na 349 dolarů, ale nájezdy zákazníků na obchody se ani poté nekonají.
Neúspěch tabletů je však pouze jednotlivou, byť skoro miliardovou lapálií. Mnohem důležitější je, jak firma zvládne konec éry osobních počítačů, se kterou byl spojen její vzestup a skoro dvě dekády trvající dominance.
- Jak se daří konkurenci Microsoftu?
- Co Microsoft dělá pro to, aby opět posílil své postavení na trhu?
- A jaká je nová šéfka českého Microsoftu Biljana Weberová, která poskytla Ekonomu svůj vůbec první rozhovor od nástupu do funkce?
To vše a mnohem víc najdete v novém dvojčísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 1. srpna. Nový Ekonom si můžete přečíst i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.