Na některé herní okamžiky se nezapomíná, na ty příjemné i na ty strašidelné. Farpoint v sobě skrývá spoustu chvil, které vás možná budou strašit ve spaní, a nemusíte ani trpět arachnofobií. Chvíle, kdy máte v obličeji pět obřích pavouků a kvůli přehřáté zbrani s nimi nemůžete nic udělat, jsou díky virtuální realitě nezapomenutelné.
Farpoint ale není jednoduchá "lekačka", která by sázela na samoúčelné strašení. Místo toho jde v podstatě o první pořádnou 3D střílečku pro PlayStation VR a jednu z nejlepších pro VR systémy obecně. To, že se Farpoint prodává primárně v balení s novým ovladačem PlayStation Aim, není náhoda. Sony v této kombinaci nabízí zatím nejintenzivnější možný zážitek ze střílení ve videohře.
Díky tomu, že máte na hlavě helmu, jste přímo ve hře. Na nehostinné planetě, na níž sledujete stopy dvou astronautů, kteří se na ni dostali před vámi. V pouštním světě se rozhlížíte přirozeně, otočením hlavou. Pohyb sice obstarává páčka na ovladači, ale vy můžete uhýbat, schovávat se za skály... A střílení samotné, to je absolutně přirozené pro každého, kdo měl někdy v ruce opravdovou zbraň, i kdyby to byla jen vzduchovka.
Samotný Aim je hybrid, něco mezi pistolí a puškou. Díky oblým tvarům a bílé barvě vypadá, jako by se v Sony hodně snažili. Snažili, aby Aim vypadal co nejméně jako puška. Vynikne to zejména ve srovnání s předchůdcem Aimu – systémem Sharpshooter pro PlayStation 3. Sharpshooter vypadal jako plastová útočná puška, měl vysunovací pažbu, zásobník, pohyblivé předpažbí jako u opakovacích brokovnic… Je vlastně škoda, že Sony Sharpshooter nezrecyklovala jako samotné ovladače Move.
Přirozenost sama
Míření je naprosto intuitivní a nenabízí žádnou berličku v podobě laserového ukazatele – buď můžete střílet od boku a řídit se dopady kulek, nebo zbraň zvednete k rameni a míříte pohledem na kolimátor virtuální zbraně. A musíte u toho přimhouřit jedno oko, jako když opravdu střílíte. To znamená, mimochodem, že každý zásah je váš – ve hře nejsou žádné systémy, které by automaticky pomáhaly trefovat cíl, jak je to u her na konzolích obvyklé.
Sledování zbraně ve hře funguje na jedničku, i jednoduchý systém, který využívá svítících plastových koulí v kombinaci s pohybovými senzory, funguje dobře. U Farpointu asi nejlépe z dosavadních her pro PlayStation VR.
Světlý plastový výlisek se ve hře proměňuje hned v několik detailně zpracovaných zbraní. Základem je útočná puška s granátometem, která slouží pro likvidaci odporných velkých pavouků a brouků, vrhajících na hráče koule jedovatého slizu. S postupem času ve hře přibudou ještě další nepřátelé, ale pavouci jsou zajímavější, stejně jako několik bossů, kteří tradičně vydrží větší počet zásahů a souboje s nimi jsou napínavější.
Boj na krátkou vzdálenost obstarává opakovací brokovnice, které žádný pavouk neodolá. Výměna mezi dvěma aktivními zbraněmi přitom probíhá pohybem, jako byste chtěli vzít pušku z pouzdra na zádech. V pozdějších fázích asi šestihodinového hraní přibudou i další zbraně jako odstřelovací nebo plazmová puška. Sbírat střelivo je nutné pouze pro sekundární palebné režimy, jako je raketomet u útočné pušky, případně granátomet u brokovnice.
Míst, kde se dá munice najít, není mnoho, každý zásah se proto počítá. A pokud střílíte příliš dlouho, náboje dojdou nebo se puška přehřeje. Výsledek v takové situaci je nepříjemný, popsaný už v úvodu recenze. Mít pavouka nebo brouka v obličeji, i když virtuálního, je hnusné. A ještě horší je, že si za to můžete sami.
Návrat k jednoduchosti
Farpoint si výborně poradil i s designem misí s ohledem na virtuální realitu. Herní svět tvoří v podstatě koridor, ve kterém i nepřátelé útočí jen zepředu. To možná není realistické, ale zásadně to eliminuje rizika spojená s citlivostí některých hráčů na vznik kinetózy při hraní s virtuální helmou na hlavě.
Vedlejším efektem této jednoduchosti je zábava. Je příjemné hrát po dlouhé době hru, která po vás nechce, abyste bloudili složitým prostředím, hledali dobře ukryté "sběratelské" předměty nebo přepínali ukryté spínače, abyste otevřeli zavřená vrata.
Farpoint táhne všechno na skvělém pocitu ze střelby a to stačí. Je možné, že další chystané tituly pro PlayStation VR, které půjde hrát s ovladačem Aim, budou ještě lepší. Zatím ale Aim zůstane nejlepší "domáckou" virtuální střílečkou. Lepší pocit nabídne jen Vive VR ve spojení se speciální puškou, která má design i hmotnost skutečné útočné pušky s připevněným zařízením HTC Vive Tracker. Samotná puška má ale stát údajně více než celý systém HTC Vive.
Kromě pěti- až šestihodinové příběhové kampaně toho Farpoint nabízí ještě více. Spoustu času lze trávit u on-line kooperativního hraní, které se vrací k principu "hordy" ve hrách, jako je Call of Duty nebo Gears of War. Stojíte více méně na místě a na vás se vrhá jedna vlna nepřátel za druhou. Jednotlivé herní úrovně si pak můžete zahrát znovu se sledováním skóre. Překonávat nejlepší výsledky kamarádů má také něco do sebe.
A protože Farpoint a Aim se prodávají ve společném balení za 2300 korun a samostatný ovladač se aktuálně ani nedá koupit, po dohrání Farpointu nastane čas těšit se na červen, kdy vyjde pro PlayStation VR titul Arizona Sunshine; podle mě zatím nejpropracovanější střílečka pro HTC Vive. Ve srovnání s Farpointem má pestřejší grafiku, skvělé zbraně a jsou v ní zombie. Už aby tu Arizona byla.
Sadu hry a ovladače na test zapůjčila Alza.cz
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist