Druhý a třetí nejrozšířenější prohlížeč webu bude své uživatele chránit před nechtěným sledováním ze strany poskytovatelů reklamy. Jako první se k ochraně soukromí svých uživatelů postavil čelem Apple, který důraz na ochranu osobních dat svých uživatelů pokládá za výraznou konkurenční výhodu proti Googlu. Nyní se k Applu přidala i nezisková organizace Mozilla Foundation se svým prohlížečem Firefox.
Od tohoto týdne se novým uživatelům Firefoxu po instalaci automaticky aktivuje ochrana před takzvanými trackery – malými kousky kódu nebo miniaturními, neviditelnými obrázky, které umožňují sledovat pohyb uživatele po internetu a upravovat podle toho zobrazovanou reklamu.
Zákaz sledování toho, jaké stránky uživatelé navštěvují, se liší od standardního blokování zobrazené reklamy, ta zapnutím zákazu sledování nezmizí. Na reklamních pozicích se ale bude ukazovat reklama, které není tak dobře zacílená na konkrétního uživatele. To znamená, že po prohlížení nových cd nebude na každém navštíveném webu reklama na koupi Masakru od 50 Centa, nebo podobné jiné radosti.
Vedlejším efektem ochrany před sledováním pohybu mezi webovými stránkami je zvýšení rychlosti načítání stránek a snížení obejmu přenášených dat. Podle měření organizace Mozilla Foundation jde o zlepšení o 44 respektive 39 procent.
Firefox umí chránit i před sledováním ze strany Facebooku, který má obrovské pokrytí díky tlačítkům „like“, ta složí jako sondy, které ověřují identitu uživatele a sdílí historii procházení webu s reklamním systémem Facebooku. Řešení od Firefoxu vyžaduje instalaci samostatného doplňku s názvem Facebook Container. Nevýhodou tohoto řešení je ale to, že po jeho instalaci nefunguje přihlášení k webovým stránkám přes Facebook. To je typický příklad problému se soukromím ve světě moderních technologií – uživatelé se vzdávají části soukromí výměnou za pohodlnější život.
Základní ochranu před sledováním nabízí i nejrozšířenější webový prohlížeč Chrome, v jeho případě jde ale spíše o pokrytectví – Chrome dává webovým stránkám najevo, že si uživatel nepřeje sledováním, sám Google ale navštěvované stránky sleduje. Aktivní blokování Chrome nenabízí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist