Na horách je to hit: obrněná elektrokola, která skoro sama vyvezou turisty bez fyzičky i do dvou tisíc metrů a pak zase zpátky. Elektrokolo ale může vypadat i fungovat úplně jinak. Tak, že na první pohled snadno přehlédnete jakoukoliv elektroniku a budete jen žasnout nad tím, jak takové kolo vůbec drží pohromadě.
Eeyo 1S je první jízdní kolo značky, které patří první místo v prodeji elektrických skútrů na Tchaj-wanu. Designéři firmy dokázali pojmout netradičně náhradu populárních motorek – místo dobíjení baterie přímo v motorce nabízí síť výměnných baterií. U kol byli ještě odvážnější. Chybí jim sedlová trubka, možnost měnit převody a hrubým odhadem také alespoň pět kilo hmotnosti.
Gogoro Eeyo je krasavec. Netradičně řešený rám zarazí každého, kdo ví, jak má vypadat jízdní kolo. Rám bez sedlové trubky je „divný“ a extrémně neobvyklý, i když první kolo bez sedlové trubky vynalezl už koncem devatenáctého století James Starley pod označením Rover Safety Bicycle. Zvláštní konstrukční řešení není jediný zajímavý nebo krásný prvek.
Designérům firmy se povedlo vytvořit masivní a stabilní rám, který uveze i stokilového jezdce bez kroucení a ztráty energie v záběru. Zároveň vytvořili skoro umělecké dílo s elegantními křivkami. To vše je u varianty Gogoro Eeyo 1S završené jednoduchou kombinací barev, které se vejdou i na černobílou fotografii. Bílý rám, vše ostatní černé, tedy až na kotouč brzdy na předním kole a na hnědofialový hnací řemen.
Vlákna místo diamantů
Základním materiálem celého kola je uhlík, respektive uhlíková vlákna vyztužená pryskyřicí. Karbonový je samozřejmě rám a vidlice, řídítka, uhlíkovými vlákny je vyztužený i hnací řemen Gates Carbon Drive CDX a ráfky. Samotný systém pohonu je pro elektrická kola běžný – řemen je spolehlivější a bezúdržbový a dokáže dobře pracovat se dvěma zdroji energie: z pedálů a z motoru.
Kvůli covidu nám nechybí jen součástky, ale také třeba barva, říká spoluzakladatel Festky. Luxusní kola hodlá vyrábět i v USA
Zásadním prvkem z uhlíkových vláken je sedlovka. Tím, že rám postrádá sedlovou trubku, je upevnění sedla ve správné výšce komplikované. Nelze upravit za běhu, zákazník si při koupi kola musí vybrat správnou velikost sedlovky. V mém případě to znamenalo smířit se s pozicí sedla o možná centimetr výše, než jsem zvyklý. Jemné úpravy lze provést, když máte správný klíč a návod od výrobce. To jsem ale zjistil trochu pozdě.
Závodní kola mají karbonových prvků ještě více, ale i tak je Eeyo 1S taková hezká přehlídka cyklistického luxusu. Snad jen šlapky působí příliš obyčejně – ani městsky, ani závodně, ani terénně, prostě obyčejně. Ale zákazníci je nemusí používat, při koupi kola jsou pedály zvlášť, takže pro výměnu není ani nutná demontáž. Prostě si tam člověk může dát, co mu vyhovuje, třeba nášlapy.
Sportovně nebo silničně působí vysoké ráfky i hladké pláště Maxxis vyztužené kevlarem. Brzdy jsou kombinované. Na předním kole je 160mm kotouč, na zadním obyčejné špalíkové brzdy, což bohatě to stačí. S přední brzdou je potřeba zacházet citlivě, ale přehodit cyklistu přes řídítka umí i dobře seřízená véčka.
Testovaný model měl od dovozce doplněné zadní blikačky a zvonek, přední osvětlení není. Stejně tak na rámu není držák na nápoje nebo montážní otvory, na košík obvyklý u městských elektrokol také můžete zapomenout. Výrobce tvrdí, že tohle není nákladní mezek, ale zábavné kolo, které vás rychle dostane, kam potřebujete. A tak, abyste si to užili.
Pomocník v jednom kole
O zábavu a částečně o pohodlí se má starat Smartwheel, tedy chytré zadní kolo. Pod tímto označením se skrývá jádro celého elektrokola. Do kompaktního prostoru dokázali inženýři vložit 250W motor s elektronikou, který dokáže jezdce popohnat k rychlosti 25 kilometrů za hodinu, což je taková svižnější transportní rychlost v rovinatém terénu. Nebo pro mě byla někdy před deseti lety, když jsem ještě počítal naježděné kilometry ve stovkách ročně.
Protože bicykl vznikl primárně s cílem zachovat design klasického kola a jeho nízkou hmotnost, funguje Gogoro Eeyo jinak než tradiční elektrokola s pětikilovou baterkou přichycenou k rámu nebo schovanou v něm. Motor má kroutící moment 20Nm, tedy asi jako slušnější aku šroubovák. To ve výsledku znamená, že za cyklistu nešlape, ale jen mu pomáhá, podobně jako rodič lehce tlačí dítě na kole při rozjezdu.
Kolo lze samozřejmě propojit s telefonem, přímo na něm ale chybí ovládací i informační prvky. Jedinou výjimkou je malá dioda, která indikuje párování a stav nabíjení. Součástí zadního kola s motorem je i konektor pro nabíječku. V balení s kolem je obyčejná nabíječka, dokoupit lze ale i nabíječku kombinovanou se stojanem.
Luxusní e-kolo s mobilem na řídítkách
Zprovoznění kola vyžaduje vytvoření uživatelského účtu a spárování kola s aplikací. To je nutné mimo jiné i proto, aby se kolo dalo odemknout. Zvnějšku není vidět žádný řetěz ani zámek, místo toho se kolo zamyká interně – bez odemknutí brzdí motorem, aby se na něm nedalo normálně odjet. Tento systém ochrany je ale trochu nedomyšlený – lehké kolo je krásně vyvážené a vytvarované, aby se dalo snadno hodit na rameno a vynést nebo snést po schodech třeba do metra. To znamená, že se stejně snadno dá hodit do dodávky…
Aplikace je jednoduchá, když se do ní dostanete. Registrace vyžaduje v podstatě z aplikace vyskočit a spustit ji po potvrzení zadaného e-mailu znovu. U luxusního zboží jde o hloupou chybu, ale pro jednou se dá přežít. Navíc jsem možná něco přehlédl…
Protože Eeyo nemá vlastní displej, je telefon nutnost, pokud chcete sledovat rychlost jízdy a stav baterie. Na telefon je připravený držák s pružným silikonem, do kterého se s trochou opatrnosti a modliteb vešel i Galaxy Note 20 Ultra.
Uživatelské prostředí je dost zvláštní, pracuje s bublinami a dlouhými dotyky, základní funkce má ale dobře zvládnuté. Totiž na data z aplikace je dobře vidět, protože aktuální rychlost i stav baterie jsou dostatečně velké a kontrastní. Přepnutí režimu jízdy pak vyžaduje jen posunout prstem nahoru nebo dolů. Určitě jsou lepší způsoby, jak na kole „řadit“, ale myslím, že většina lidí prostě zapne režim sport a už z něj nevyskočí, pokud jim ovšem nedojde baterka. Vlastně se bez potíží dá jezdit s telefonem v kapse, když na to přijde.
Výrobci slibují, že časem propojí aplikaci kola se sportovními aplikacemi, ale po něčem takovém jsem se ani nepídil. Hodinky od Samsungu poznají jízdu na kole samy, u ostatních značek stačí zapnout aktivitu v zařízení nebo v mobilu. Uživatelé pak dostanou podrobnější data. Kolo samotné ukazuje v mobilní aplikaci jen aktuální rychlost, ujetou vzdálenost a čas šlapání. Vlastně mě aplikace moc nenadchla, čekal jsem víc. Třeba zabudovanou GPS a sirénu pro případ, že by chtěl kolo někdo odnést. Ne že bych se od něj hnul na krok.
Jízda pro… hipstery
Trochu jsem se tomu snažil vyhnout – Eeyo S1 sice stojí 122 490 korun, ale je skutečně krásné a lehké. To je ale to nejlepší, co o kole mohu po relativně krátkém testování říct. Je vážně nádherné, ale navzdory tvrzením výrobce to není každodenní dopravní prostředek, alespoň ne dopravní prostředek pohodlný a praktický, a už vůbec ne do letních veder.
Už odkaz na Rolls Royce v titulku je vlastně pomýlený a pokrývá pouze luxusní renomé značky. Kolu chybí dvě základní devízy britských luxusních vozů – pohodlí a výkon. Největším zklamáním z jízdních vlastností pro mě nebylo extrémně tvrdé sedlo a absence odpružení – rám je pevný a tvrdý jako žula, úzké extra nahuštěné duše také nepomáhají, takže po pauze bez jízdy na kole to bylo peklo. Zklamáním je samotný systém fungování e-kola. Nic nedá zadarmo a místo pohodové jízdy do kopce je to horší než jet na horském kole. A i když naopak jedete z kopce, bude vás motor přibržďovat na 25 kilometrů v hodině. To je prostě maximálka, přes kterou nejede ani vlak, ani Gogoro.
Pravda, můj případ je extrémní, protože k domu vede panelová cesta s dost prudkým stoupáním, které je na hraně parametrů výrobce. I moje hmotnost je na hraně dovolené váhy jezdce na Eeyo 1S. Ale ani do menších kopečků kolo nepomáhá dost, aby to vyvážilo fakt, že má kolo jeden jediný převod. Je to nejspíš o trochu lepší než jízda na festce, ale ne o moc.
To celé je ale ve výsledku jen rozpor mezi mými očekáváními a potřebami a mezi tím, jaký je cílový zákazník. Gogoro říká jasně, že to je kolo do města, ideálně do Třeboně nebo Poděbrad, ne do San Francisca. Hodí se i do Karlína a Holešovic, jen nesmíte chtít na Vítkov.
Gogoro Eeyo je krásné luxusní e-kolo, které uživateli nedá nic zadarmo
Vlastně si dovedu představit, že s dojezdem kolem 40 kilometrů ve sportovním režimu může někdo dojíždět do práce z okraje Prahy do centra, a pokud to nebude přehánět, nedorazí tolik zpocený, možná až na záda, protože na nich bude muset mít batoh s notebookem a lahev s vodou. A případně nabíječku, která kolu obnoví energii za dvě a půl hodiny.
Ale spíše mám pocit, že tenhle triumf redukční diety funguje jako Rolls Royce nového ekologického věku. Vyjedete s ním na náplavku, a kdo ho uvidí, poklesne mu čelist. A za to si určitě někdo rád zaplatí. Já jen raději dofouknu svůj stříbrný tank a vyrazím s dětmi na nealko.
Gogoro Eeyo je krásné luxusní e-kolo, které uživateli nedá nic zadarmo
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist