O 40 procent nižší cena za žádné reklamy při sledování videí na YouTube. Google zkouší v Evropě získat nové zákazníky levnější variantou předplatného YouTube Premium Lite. Proti stávající variantě zákazníci ušetří, přijdou ale také o velkou část výhod.

Hlavní rozdíl mezi standardním předplatným, které v Česku stojí 179 korun měsíčně, a odlehčenou variantou je chybějící možnost poslouchat bez reklam hudbu z YouTube Music a ukládat si videa a hudbu k off-line poslechu bez použití mobilních dat. Zájemcům o levnější předplatné Google také odebere možnost mít YouTube puštěný na pozadí s vypnutou obrazovkou.

Velký rozdíl v nabídce funkcí tak znamená, že uživatelé nebudou mít moc důvodů za YouTube bez reklam platit. Odstranit samotnou reklamu je relativně snadné (ačkoliv nehezké), největším důvodem posílat Googlu peníze za přístup k YouTube bez reklam tak jsou právě ony nadstavbové služby – hlavně spojení s YouTube Music. Videa bez reklam pak ve výsledku přijdou jen na pár korun po odečtení ceny plnohodnotné hudební služby – Spotify stojí aktuálně na měsíc 153 korun (5,99 eura), plnohodnotná služba YouTube Premium je jen o 26 korun dražší.

České ceny mohou představovat výjimku. YouTube Premium je výrazně levnější v korunách než v eurech (kdy vyjde na 11,99 eura, tedy v přepočtu na 280 korun). Snížená cena Premium Lite pak odpovídá tomu, co čeští zákazníci platí za plnohodnotný přístup. Google také novinku testuje pouze ve vybraných zemích západní a severní Evropy, v Česku stránka youtube.com/premiumlite zatím ukazuje informaci, že tato nabídka není k dispozici.

Je však možné, že nabídka videí na YouTube bez reklam za 99 korun měsíčně by zákazníky našla, zejména v případě sledování na televizní obrazovce, kde se reklam neoficiálním způsobem dá zbavit obtížněji než na počítači nebo telefonu.

Při testování hudebních služeb služba YouTube Music sice nezískala žádné vavříny, ale během času se zlepšila a je vlastně srovnatelná s tím, co nabízí Apple Music nebo Spotify, jen s výjimkou přímé komunikace se systémem bezdrátových reprosoustav Sonos. Právě díky spojení s odstraněním reklamy a dostupností hudby nahrané na YouTube ve formě videa pak dává Premium v Česku ekonomický smysl, aspoň ve srovnání s platbou případné varianty Premium Lite a zvlášť placenou hudební službou.