Největší český prodejce elektroniky, Alza, prodal v roce 2021 zboží za 44,981 miliardy korun. Meziročně tak vyrostl o pětinu. Vyřídil zhruba 18 milionů objednávek, což bylo ve srovnání s rokem 2020 o 27 procent více. E-shop obsloužil asi 5,3 milionu zákazníků.
Mezi trojicí značek s největším obratem jsou i výrobky prodávané pod privátními značkami Alzy. V počtu prodaných kusů jsou vlastní produkty Alzáka nejprodávanější, překonaly i Apple a Samsung, tedy další dvě nejprodávanější značky. E-shop se také pochlubil tím, že poklesl počet stížností od zákazníků, jimž se snaží odvděčit „poctivými slevami“.
Zisk firma nesdělila, zatím jen naznačila, že se drží růstového trendu z uplynulých let. To by výpočtem s ohledem na výsledky za rok 2020 znamenalo odhadovaný zisk 2,5 miliardy. V roce 2020 totiž Alza zaznamenala zisk 2,1 miliardy korun při obratu 37,3 miliardy. Čistý zisk tvoří přibližně pět procent z obratu.
V České republice Alza v uplynulém roce zaznamenala růst obratu o 18 procent, což byl podle místopředsedy představenstva firmy Petra Beny nejlepší výsledek za posledních pět let v porovnání s vývojem prodejů v tuzemských e-shopech, ve kterých loni tržby vzrostly o 14 procent. Na Slovensku si Alza loni meziročně polepšila o 23 procent, v Maďarsku a Rakousku o 28 procent a v Německu byl růst dvojnásobný, 206 procent.
Společnost působí také na francouzském a britském trhu. „Nějaký obrat jsme ztratili ve Velké Británii, kdy nás malinko rozhodil brexit a kdy jsme dlouho hledali cestu, než jsme znovu začali dodávat. Prvních šest měsíců jsme sice měli web, ale nešlo objednávat,“ řekl Bena. Doplnil, že s výsledky ve všech zemích jsou ale spokojení, protože v každé zemi byl růst Alzy rychlejší než na celém internetovém trhu v daném státě.
Rozšíření na nový zahraniční trh společnost v letošním roce neplánuje. V Maďarsku chce ale ve třetím kvartále letošního roku otevřít logistické centrum. Do Rakouska a Německa plánuje letos vstoupit i fyzicky, podrobnosti však zatím firma nechce zveřejňovat. „Další země bychom mohli otevřít ze začátku nebo v první polovině příštího roku,“ uvedl Bena.
Rekordní denní obrat ve výši 315 milionů korun e-shop zaznamenal 13. prosince, kdy odbavil 130 tisíc objednávek. Loni Alza zaznamenala také rekordně dlouhou vánoční špičku, která trvala od 7. do 20. prosince. Vyřizovala přitom 1,3 objednávky za sekundu a celkem jich v tomto období odbavila 1,5 milionu. Obrat v této době se blížil čtyřem miliardám korun.
Nejprodávanějšími produkty na počet kusů byla v minulém roce bezdrátová sluchátka, dále náplně do tiskáren, datové kabely, mobilní telefony, ale také stavebnice Lego nebo knihy.
Velmi dobrých výsledků v prodejích dosáhly vlastní značky Alzy, kterých na počátku loňského roku firma měla 14 a během roku přidala tři další. „Alza značky zaznamenaly více než stoprocentní růst v obratu na více než miliardu korun. Prodali jsme více než tři miliony kusů,“ řekl Bena.
Alza vznikla v roce 1994. V současné době ji vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited. Společnost zaměstnává kolem 4000 lidí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist