Ještě před koncem školního roku se technologické firmy pouští do velkých akcí a představují produkty, které se budou prodávat do konce roku kalendářního. Snad se také vrací doba fyzických akcí – představení nových produktů není přes internet takové, jako když si můžete nové věci osahat.

Jednu takovou uspořádal tento týden Samsung. Do velkého sálu v hotelu navezl televize za stovky tisíc korun, pozval experta na tvorbu HDR verzí filmů Floriana Friedricha z ff.de… A pokusil se deklasovat nejmenovanou konkurenci přímým srovnáním se svými novými obrazovkami, a naopak ukázat sebe v nejlepším světle srovnáním svých obrazovek s nejdražším displejem, jaký se aktuálně dá koupit.  Vzorem dokonalosti byl referenční monitor Sony pro filmové profesionály, u kterého se platí kolem tisíce eur za každý palec úhlopříčky.

Takové věci jsou vždycky nebezpečné. Jednak se může ukázat, že konkurence umí některé věci lépe, ale hlavně je to nebezpečné pro návštěvníky takových akcí. Vidí totiž virtuální realitu – pečlivě vybrané soupeře, pečlivě vybraný obsah a nastavení, které divák nezná. „Vhodnou“ volbou nastavení lze zabít jakýkoliv displej.

I s tímto vědomím se dá říct, že přímé srovnávání je spolu s objektivním měřením nejlepší způsob, jak hodnotit produkty, zejména ty vizuální. A nejlepší způsob, jak si vybrat televizi, je návštěva velkého showroomu, kde jsou vedle sebe různé televizory vidět.

S rizikem, že se Samsung dopustil manipulace, je ale zřejmé, že i papírově malé nebo nevýrazné změny mohou v praxi dělat velké rozdíly v obrazové kvalitě. Nejvíce se tomu dá věřit u srovnání mezi zařízeními od Samsungu. Třeba rozdíl mezi 4K televizí a televizí s rozlišením 8K není bez přímého srovnání tak patrný. I na 75" obrazovce je 4K obraz pro většinu lidí úžasně ostrý, protože jsou zvyklí na televizní vysílání, které je v lepším případě v rozlišení Full HD. Ještě větší rozdíl je ale z doporučené sledovací vzdálenosti, která činí u 75" obrazovky pouhé dva metry a u 55" televize je to méně než metr a půl. Pro svou televizi si tohle číslo můžete spočítat třeba právě na webu Floriana Friedricha.

Friedrichova prezentace byla jasně nejlepší částí akce VD Tech Summit, protože možnost přímého srovnání televizí s referenčním monitorem nemá člověk každý den. Součástí ukázky byly i kousky z publikované studie o měření jasu televizorů, podle níž je stávající systém měření kvality obrazu v jednoduchých vzorcích nedostatečný. Florian Friedrich vede komisi pro HDR organizaci ICDM, takže od něj znělo dost věrohodně i tvrzení, že pokud televizor nabízí dostatečně vysoký jas, nepotřebuje Dolby Vision, protože přirozeně pokryje celý rozsah jasu, pro který se filmy i hry v HDR masterují. A kromě toho prozradil, že se chystá hardwarová podpora PC her se standardem HDR10+, díky níž budou hry vypadat lépe na displejích, které mají nižší jas. A těch je naprostá většina.

V tomto kontextu se dá odpustit i to, že Samsung na druhou stranu monitoru Sony posadil obyčejnou 4K televizi LG bez miniLED či lokálního stmívání podsvícení. Stačilo porovnat to, jak vypadá obraz na Neo QLEDu a profesionálním koloristickém monitoru. A paradoxně se tahle očitá zkušenost nedá přenést na fotografie; ani HDR režim nedokáže postihnout dynamický rozsah scény.

Porovnávání obrazovek na akci VD Tech Summit
Porovnávání obrazovek na akci VD Tech Summit
Foto: Otakar Schön

Samsung ukázal i svou OLED televizi s technologií, která používá podobný princip jako profesionální studiové monitory od Sony, totiž dvojitou mřížku. U Sony je to zdvojené LCD, kdy druhá vrstva funguje jako lokální stmívání pro každý jeden pixel. Samsung to má podobné – obraz tvoří kombinací OLED vrstvy, která poskytuje podsvícení s jasem regulovaným pro každý obrazový bod, zatímco o barvy se stará vrstva kvantových teček.

Samsung si od téhle nové technologie slibuje vyšší jas, než mají OLED televize, menší riziko vypalování obrazu a lepší objem barev při vysokém jasu. Televizi, která má hlavní sílu v extrémním jasu, ale firma ukazovala v zatemněné budce, což bylo zvláštní, až podezřelé. Přesně do chvíle, než na naše přání rozsvítili. Pak teprve vypadal obraz fantasticky. Přímé srovnání se špičkovými letošními OLEDy od LG ale chybělo, takže zase nemáme všechny informace pohromadě. Na druhou stranu nadchází sezóna testování nových televizorů, takže není nutné si stýskat. Bude lépe.

Porovnávání obrazovek na akci VD Tech Summit
Porovnávání obrazovek na akci VD Tech Summit
Foto: Otakar Schön

Krátké zprávy

Optimismus z nové generace televizorů, která bude navzdory malým papírovým pokrokům zase lepší, může trochu kazit krvavá lázeň u Netflixu a její následky. O aktivitách Primy s přeskakováním reklam jsme psali, ale není jediná. Reklamy se objevují v chytrých televizích a zahojit se na reklamách chce i Netflix. Dobrou zprávou je, že je nechce vnutit stávajícím předplatitelům, ale že snad do konce letošního roku nabídne levnější předplatné s reklamou.

Možnost volby je lepší než nic. Nakonec jsou tu i jiné služby, placené a bez reklam, alespoň zatím. Disney+ už se například hlásí o české diváky. Těm, kteří se nechají upoutat na rok dopředu a předem zaplatí, nabízí roční přístup za 1 590 korun, tedy osm měsíců za cenu dvanácti pro roční předplatné. Měsíční přístup placený průběžně pak vyjde na 199 korun. Služba začne v Česku fungovat za měsíc, 14. června, a slibuje kromě Star Wars s Mandalorianem a Obi Wanem také Simpsonovy nebo Chirurgy.

Disney+ není jen pro děti, v nabídce má superhrdiny, akční filmy i dokumenty
Disney+ není jen pro děti, v nabídce má superhrdiny, akční filmy i dokumenty
Foto: Disney+

Ondřej Filip z organizace CZ.NIC, která se stará o českou národní doménu .cz, se stal jedním ze čtrnácti lidí na světě s přístupem ke „klíčům k internetu“, tedy k zařízení, které obsahuje kryptografický klíč ke kořenové zóně internetu. Tento klíč se používá čtyřikrát ročně k zajištění bezpečného fungování služeb DNS, tedy překladů internetových adres z číselných IP na doménová jména a naopak. Členství ve společnosti důvěryhodných zástupců celosvětové internetové komunity je skutečná pocta. Gratulujeme.

S ohledem na finále fotbalové sezóny můžeme ještě odlehčit informací o rozkolu mezi vydavatelem videoher Electronic Arts a fotbalovou organizací FIFA. Od příštího roku už nebude vycházet fotbalový simulátor FIFA, ale EA Sports FC. Electronic Arts se s FIFA nedohodli na platbách za použití značky a přístup k licenci na fotbalové mistrovství světa a Evropy. FIFA údajně požadovala zdvojnásobení vyplácené částky na více než miliardu dolarů za každý čtyřletý cyklus.

FIFA 22 přidává k fotbalu i nohejbal, hlavní je ale stále propojení se špičkovým fotbalem
FIFA 22 přidává k fotbalu i nohejbal, hlavní je ale stále propojení se špičkovým fotbalem
Foto: Electronic Arts

Herní firma tak přijde o fotbalovou exkluzivitu na akce FIFA, ale zůstanou jí licence na desítky ligových soutěží se stovkami licencovaných klubů a tisícovkami fotbalistů. FIFA hodlá najít pro svou značku uplatnění u jiných videoher a první chce stihnout vydat ještě letos před mistrovstvím v Kataru (a podle tiskové zprávy budou NEJLEPŠÍ).

 Z naší zahrádky

Na Techu jsme tento týden sledovali aktuální dění. Nejzajímavější bylo představení novinek na Google I/O, které přineslo spoustu nového hardwaru včetně nečekaného návratu chytrých brýlí, i když se nová verze nejspíše nebude jmenovat Google Glass. I když třeba ano, zatím ale Google ukázal jen šikovný prototyp.

Ve videu i textu jsme se podívali, jak na tom jsou nové konzole po roce a půl na trhu. Microsoft si totiž připlatil za přednostní přístup k čipům a Sony zase začalo smazávat výhody Microsoftu v podobě GamePassu nebo podpory technologie VRR.

Nakonec odemykáme text o internetových podvodnících, kteří se naučili česky a kteří způsobují obrovské škody. Odstranění jazykové bariéry u internetových podvodů znamená, že riziku čelí mnohem více lidí bez znalostí potřebných k odhalení možného průšvihu.