Vzdělávací aplikace Duolingo, kterou denně využívá 34 milionů lidí, je jednou z nejznámějších platforem pro výuku jazyků. Kombinuje krátké a zábavné lekce s herními prvky, které umožňují uživatelům rozvíjet mluvení, čtení, psaní a poslech v cizích jazycích již od roku 2012. Většina uživatelů si díky této aplikaci procvičuje angličtinu, ale Duolingo nabízí katalog 41 jazyků.

Nadšenci mohou objevovat i řeč domorodých Američanů, jako je Navajo, nebo dokonce umělé jazyky, jako je starodávné esperanto či fiktivní valyrijština z populární série Píseň ledu a ohně od George R. R. Martina. Jako novinku nyní Duolingo přidalo i kurzy matematiky a hudby, čímž rozšiřuje své vzdělávací možnosti. Luis von Ahn, jeden z jejích zakladatelů, prozradil, co stojí za úspěchem vzdělávací aplikace, v rozhovoru pro BBC.

Duolingo je v základní verzi bezplatné. K tomu, že to tak i zůstane, se tvůrci aplikace Luis von Ahn a Severin Hacker zavázali už při jejím vytvoření v roce 2012. Oba, původem z neanglicky mluvících zemí, zdůrazňují, že učení jazyků, a především angličtiny, má potenciál změnit životy lidí. „Proto jsme se opravdu snažili, aby Duolingo zůstalo zdarma, protože chceme poskytnout přístup ke vzdělání pro každého,“ uvedl von Ahn. Aby tento slib dodrželi, vyvinuli von Ahn a Hacker hybridní obchodní model, který kombinuje přístup podporovaný reklamou a zároveň nabízí předplatné s extra výhodami, jako je přístup bez reklam a rodinný plán.

Hlavním klíčem k úspěchu aplikace je ale promyšlený „streak“ systém, který motivuje uživatele k tomu, aby si platformu každý den zapnuli. Každý den vám přijde oznámení s výzvou k dokončení lekce. Pokud uživatel vynechá jen jeden den výuky, ztrácí svůj dosavadní počet splněných dnů a počítání začíná nanovo. Aplikace tak silně motivuje mnoho uživatelů, bez ohledu na čas, místo či aktivitu jakou v daný den vykonávají.

@ulyandernesto

he’s too deep in to go back now

♬ original sound - Uly and Ernesto

Dalším atraktivním rysem aplikace je pokročilý systém pro procvičování plynné konverzace. Tuto inovaci představili von Ahn a Hacker toto léto prostřednictvím nové postavy, fialové gothičky Lilly. „Nedokážu konverzovat francouzsky s jinou osobou, ale s ní ano,“ přiznal von Ahn během rozhovoru. „Většina lidí je jako já. Když nejsou v jazyce moc dobří, nechtějí hovořit s někým cizím, takže jim to [Lilly] umožní skutečně procvičit.“ Interakce s Lilly je přizpůsobena individuálním úrovním uživatelů, kteří si mohou vybrat obtížnost i témata, o nichž chtějí diskutovat. Lilly reaguje přirozeně, což podporuje aktivní učení a zvyšuje sebevědomí při komunikaci v cizím jazyce. 

Uživatelé si nyní mohou procvičovat konverzaci s postavou Lilly
Uživatelé si nyní mohou procvičovat konverzaci s postavou Lilly.
Foto: Duolingo

Tyto prvky se osvědčily. V roce 2023 Duolingo vykázalo tržby 531 milionů dolarů (12,2 miliardy korun), s prognózou na rok 2024, kdy by příjmy měly dosáhnout 731 milionů dolarů (16,9 miliardy korun). Hlavní část příjmů společnosti, konkrétně 80 procent, pochází z předplatného, které si platí pouze osm procent uživatelů. Většina lidí používá bezplatnou verzi s reklamami, které přispívají k celkovým příjmům pouze osmi procenty.

Hlavním maskotem aplikace je známá zelená sova jménem Duo. Právě ona uživatelům připomíná, že ještě nesplnili aktuální lekci. Kvůli tomu jí lidé začali připisovat lidské vlastnosti, což firma využila k dalšímu prohlubování vztahu se svými uživateli. Tato interakce vyústila v populární vtipné memy, kde Duo vystupuje jako neúnavná a vyhrožující připomínka, že jste se ještě dnes nepřihlásili na kurz.

Jeden z internetových memů kolujících v komunitě Duolingo uživatelů
Jeden z internetových memů kolujících v komunitě Duolingo uživatelů.
Foto: Bored Panda

Duo se také dostalo do povědomí širšího okruhu lidí díky zapojení firmy do online marketingu na sociálních sítích, především na TikToku. Komická, až absurdní videa s Duem získávají velkou popularitu a přispívají k atraktivitě aplikace, což motivuje stále více lidí k jejímu stažení. Za online úspěchem firmy stojí mladá manažerka sociálních médií Zaria Parvezová, díky níž má Duo miliony fanoušků na všech sociálních sítích, na kterých firma působí.

Nejlepším marketingem je podle von Ahna komunita, kterou se Duolingu podařilo vybudovat. „Hlavním způsobem, jak rosteme, je, když lidé doporučují naši aplikaci svým známým a přátelům,“ říká. Na zvýšení popularity měl podíl i Bill Gates, který v roce 2015 na sociální síti Reddit zmínil, že si právě prostřednictvím Duolinga rozšiřuje své jazykové znalosti. To aplikaci přineslo další vlnu uživatelů.

Luis von Ahn a Severin Hacker chtěli prostřednictvím svého projektu prosadit pozitivní přístup k používání mobilních technologií, které nás provázejí při každodenních činnostech. Místo bezduchého procházení internetovým obsahem na sociálních sítích se von Ahn a Hacker snažili vytvořit prostor pro budování smysluplných rutin u všech generací. „Chceme, aby se rodiče cítili dobře, když svým dětem umožňují používat tuto aplikaci. Chceme, aby po jejím použití měli pocit, že udělali něco dobrého,“ dodal von Ahn.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist