Covid donutil domácnosti investovat do osobních počítačů a do online zábavy. Po uvolnění spojeného s rozšířením vakcín ale přišla změna, která se jasně podepsala na vybavení bytů a domů i tržní hodnotě velkých firem. Studie, která posbírala údaje od 41 milionů domácností, ukazuje, kolik a jakých zařízení lidé za poslední rok přidali do svých bytů a domů. 

Podle anonymních dat z desítek zemí Česko zůstává v některých ohledech za světovými trendy. Studie říká i to, že chytré termostaty zatím čekají na svou příležitost, navzdory slibům úspory energie. A také to, že jasným vítězem pandemie i celého technologického vývoje posledních patnácti let je Apple.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Data společnosti Plume, která ke svým routerům v desítkách zemí v USA, Asii i v Evropě poskytuje monitorovací služby, říkají, že i když lidé opustili svoje domácnosti, internet nabral na důležitosti. Při porovnání dat za první pololetí loňského a letošního roku stoupl objem přenášených dat a uživatelé přidali do svých domovů v průměru 1,5 nového zařízení s přístupem na internet. Američané tak mají doma v průměru 20 zařízení, Evropané 17 a Japonci deset.

Nejčastějším typem zařízení připojeného k internetu je v domácnostech mobilní telefon – u těch sledovaných společností Plume je v průměru 6,2 telefonu na domácnost, 2,61 počítače a jedna chytrá televize. Tu však doplňuje další televize vybavená streamovacím zařízením.

Při porovnání množství přenášených dat se ve zprávě objevil velký rozdíl mezi zákazníky v Evropě a zbytku světa. Zatímco v USA přenášely domácnosti v meziročním srovnání o 14,4 procenta dat více a v Japonsku o 10,5 procenta, v Evropě vzrostly datové přenosy jen o 1,3 procenta. Ze zveřejněného grafu to vypadá, že Evropané o víkendu ve srovnání se svými protějšky z USA a Japonska méně sedí doma.

Více večerního streamování, méně cvičení

Meziroční porovnání dat z domácích wi-fi sítí ukazuje také na velké problémy covidové hvězdy Peloton, výrobce trenažerů s online tréninky. Hodnota Pelotonu meziročně klesla o 90 procent kvůli vstupu Applu do oblasti online fitness i kvůli odklonu lidí od drahých kol napojených na internet. Už ani majitelé těchto moderních trenažérů jim nevěnují tolik času – fitness kola představují kategorii s největším meziročním poklesem datových přenosů, když aktivita uživatelů klesla o 23 procent.

O sedm procent pokleslo i množství dat přenášených z osobních počítačů, což autoři studie vysvětlují přesunem velké části zaměstnanců zpět do kanceláří a dětí do škol. Celkový objem dat, která si domácnosti stáhla z internetu však globálně o desetinu vzrostl a blížil se hranici 400 GB na měsíc. V USA domácnosti spotřebují v průměru 657 GB dat, v Evropě je to pouze třetina a v Japonsku ještě o trochu méně.

Nejvíce dat přenášejí stejně jako před rokem chytré telefony – jde však o průměr za všechny smartphony v domácnostech, připadá na ně 113 GB měsíčně, o 14 procent více než v covidovém roce 2021. Druhé místo patří chytrým televizím, které v první polovině letošního roku přenesly v průměru 84,6 GB dat a překonaly tak samostatné set-top-boxy, které v první polovině roku 2021 držely ještě druhé místo. Počítače si udržely čtvrtou pozici s průměrem 43,7 GB na domácnost a měsíc a na pátém místě jsou herní konzole, přes které v průměru prošlo 35,44 GB dat za měsíc.

O polovinu více kamerek, o pětinu termostatů

Během covidu domácnosti přidávaly nejčastěji počítače, jejichž prodeje po dekádě stagnace rostly v dvouciferných hodnotách kvůli potřebě vzdělávat se a pracovat z domova. Poté, co se covidová situace uklidnila a lidé začali domovy zase opouštět, vzrostl počet zařízení, která mají zajistit bezpečí domácností v nepřítomnosti majitelů. Routery Plume zaznamenaly v prvním pololetí letošního roku zvýšení počtu bezpečnostních kamer o 55 procent a o 43 procent narostl počet zvonků s připojením k internetu – většina z nich má v sobě také zabudovanou bezpečnostní kameru.

Za nárůstem počtu kamer stojí to, že se lidé po návratu do zaměstnání více bojí o bezpečí domů, ve kterých najednou nikdo není. Chytré zvonky ale mají také ještě další funkci – jednání s kurýry a pošťáky, kteří si v uplynulých dvou letech zvykli, že je stále někdo doma.  

Třetí kategorií chytrých zařízení, která rostla nejrychleji, představují „centrály“, zařízení, která slouží pro ovládání jiných zařízení. Jde například o Trådfri Gateway z Ikey nebo Hue Bridge od Philipsu. Počet těchto zařízení vzrostl o 38 procent, počet nově připojených chytrých žárovek pak vzrostl proti první polovině roku 2021 o čtvrtinu.

Data od Plume ukazují výrazné regionální rozdíly. Zatímco globálně vzrostl počet chytrých zvonků o 43 procent, v Evropě byl růst dvojnásobný. Ještě výraznější je zájem o chytré termostaty v Japonsku – tam jejich počet meziročně vzrostl na více než dvojnásobek, zatímco globálně se počet chytrých termostatů zvýšil meziročně pouze o 19 procent.

Toto číslo se do konce roku může změnit. Výrobci totiž od uvedení prvního termostatu Nest slibují úspory nákladů na vytápění díky inteligentnímu řízení teploty. Nest vydal studii, podle níž chytrý termostat uspoří v průměru 12 procent nákladů, konkurenční Ecobee slibuje 23procentní úsporu. Studie německého Fraunhoferova ústavu pro fyziku budov vypočítala už v roce 2013 pro termostat Tado° úsporu 14 až 24 procent s možností úspory dalších sedmi procent při využití předpovědi počasí pro nastavení vytápění. S aktuálními cenami energií se pak investice do chytřejšího termostatu a termostatických hlavic na topení vyplatí.

Apple pronásledovaný Microsoftem a Samsungem

Data z analýzy Plume IQ Smart Home Market Report ukazují nejen, jaké typy zařízení zákazníci preferují, ale také jaké značky. Přímé srovnání popularity s velkým náskokem vyhrává Apple. Alespoň jedno zařízení této značky bylo na konci prvního pololetí v 92 procentech sledovaných domácností. I tato skutečnost ukazuje na to, že zákazníci Plume nejsou typickým představitelem globálního trhu.

Zajímavější než samotný podíl domácností s alespoň jedním iPhonem je podíl rodin, ve kterých je takových zařízení více. Alespoň pět zařízení navržených v Cupertinu má 64 procent sledovaných domácností a 39 domácností má dokonce 10 a více zařízení stejné značky.  

Microsoft drží se 71,2 procenta druhé místo v počtu domácností, které mají alespoň jedno zařízení se systémem z Redmondu. To není výsledek skvělých prodejů zařízení Surface, ale důsledek jednoznačné dominance Windows ve světě osobních počítačů. I v domácnostech s iPhony je 41 procent zařízení z kategorie „tablety a PC“ s Windows, zatímco Apple má v této kategorii 33procentní podíl, zbytek připadá na Google s Chromebook tablety s Androidem.

Na třetím místě je Samsung, který má doma „ďábelských“ 66,6 procenta domácností a téměř pět procent domácností má doma více než 10 zařízení korejské firmy. Samsung se dostal dopředu díky pozici globální jedničky mezi výrobci telefonů a chytrých televizorů a o více než deset procent překonal Amazon, který v USA ovládá výraznou část televizorů a má velký podíl na trhu chytrých reprosoustav i bezpečnostních zařízeních díky akvizicím společností Ring a Blink. A to se pod Amazon ještě nepočítají robotické vysavače iRobot, jejichž akvizici výrobce Amazon oznámil na počátku srpna.

Data z vybrané společnosti

Data společnosti Plume je nutné brát s rezervou. Firma má desítky milionů zákazníků a monitoruje téměř dvě miliardy zařízení, ale nejde o reprezentativní vzorek globální společnosti. Například v Česku firma svoje routery s online službami vůbec nenabízí. U nás jsou také ve srovnání s Německem nebo Francií například mnohem méně rozšířené chytré reprosoustavy nebo zvonky se zabudovanou kamerou. To je dané mimo jiné tím, že Amazon v Česku přímo nepůsobí, i když do ČR dodává zboží z německé pobočky.

Další bariérou je to, že nejpopulárnější značky chytrých zařízení nemluví česky, Alexa, Google Asistent ani Siri češtinu oficiálně nepodporují, což omezuje rozvoj zařízení pro chytrou domácnost. Místo většího pohodlí spojeného s používáním přirozeného jazyka tak mohou čeští uživatelé používat virtuální asistenty v chytrých reprosoustavách i telefonech a hodinkách spíše jako trenažer konverzační angličtiny.