Lékaři z univerzity v německém Göttingenu objevili ve vážně poškozených chrupavkách buňky, které by možná samy mohly nemocnou chrupavčitou tkáň opravit. Podle agentury DPA je neodhalili ve zdravých chrupavkách, ale v kloubech u chrupavek poničených. Odborníci doufají, že by objevené buňky mohly přispět k léčbě artrózy a ukázat cestu k odstranění obtíží s koleny a kyčlemi.

Operace nemusí být nutná

Artróza je onemocnění kloubů. Mezi nimi je chrupavka, která se ničí. Hybnost je pak omezena a pacienti mívají bolesti. Chorobu není možné vyléčit, ale v počátečních stádiích ji lze zvládnout pomocí léků a rehabilitací. V pokročilejších stádiích bývá jediným řešením kromě tlumení bolesti operace, při níž se poškozený kloub nahradí umělým.

Tým odborníků Göttingenské univerzity vystopoval buňky s opravnou schopností u pacientů s pozdními stádii onemocnění kloubů. "Neboť tyto buňky produkují náhradní tkáň podobnou chrupavce, mohly by být základním kamenem nové buněčně biologické léčby artrózy," uvedl vedoucí skupiny vědců Nicolai Miosge.

Odkud se vzaly?

Přesný původ objevených buněk badatelé zatím neznají. Je možné, že pocházejí z kostní dřeně a do nemocné chrupavčité tkáně z ní doputují. "Doufáme, že by se mohly tyto kmenové buňky proměnit tak, že by mohly znovu vytvořit tkáň chrupavky," uvedl Miosge. Podle něj ale k případné buněčné terapii artrózy povede ještě dlouhá cesta.