Vládní plán zveřejnili ve čtvrtek ministři pro ekologii Jean-Louis Borloo a průmyslu Christian Estrosi. Tohoto cíle chtějí dosáhnout mimo jiné pomocí firmám s velkými flotilami vozidel.

Směřování k ekologičtější dopravě má podpořit prodloužení poskytování bonusů až do 5000 eur (125 tisíc Kč) pro vozidla, jejichž emise jsou nižší než 60 gramů kysličníku uhličitého na ujetý kilometr, a to minimálně do roku 2012. Dotknout by se to mělo prvních 100 tisíc aut.

Dalších 50 tisíc vozidel si mají v průběhu pěti let pořídit nejrůznější koncerny, od státní pošty (10 tisíc kusů), přes elektrárenský gigant EdF, státní dráhy SNCF, vodárenskou společnost Veolia až po státní úřady a městské radnice. Do roku 2015 by různé společnosti mohly nakoupit dalších 50 tisíc těchto aut.

Zátěž pořizovacích nákladů by měla u firem pominout mnohem nižšími náklady na provoz a údajně dlouhou životností aut.

Trh elektromobilů se naplno rozvine s rozšířením nabíjecích míst 

Očekává se, že první ryze elektrická vozidla se začnou v zemi prodávat masově od konce příštího roku. Trh se má ale rozvinout naplno až bude automobily možné pohodlně dobíjet doma a v zaměstnání. Síť asi 4,4 milionu dobíjecích stanovišť by měla být k dispozici do roku 2020.

Od roku 2012 mají parkovací stání disponovat povinně zásuvkami na dobíjení. Vláda doufá, že je na svá parkoviště umístí také nákupní centra, kina nebo hotelové řetězce.


Už za rok by se mělo začít experimentovat také s vyměňováním baterií, které pro automobilku Renault vyvinula společnost Better Place. Baterie, jejichž výrobu se stát zavázal finančně podporovat 125 miliony eur, by měly používat zpočátku taxíky v pařížské oblasti.

Předpokládané investice přesahují čtyři miliardy eur. Ministři připomněli, že je to méně než 30 miliard eur zaplacených Francií za spotřebu nafty dopravními prostředky v roce 2008.

Francie také usiluje o dosažení společné politiky v této otázce s ostatními státy Evropské unie. Spolupráci má již slíbenou od Německa.