Archeologická lokalita Caral v peruánském údolí Supe, která je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO, kvetla ve stejné době jako civilizace stavitelů pyramid v Egyptě. Leží asi 180 kilometrů severně od Limy na úpatí And a je vzdálena asi dvacet kilometrů od tichomořského pobřeží. Na 620 hektarech jsou rozesety pyramidy, terasy, obřadní i obytné komplexy.

Caral ovládal nemalé území, jeho vesnice a města se rozvíjela od pobřeží až po hory a Amazonii, upozornila peruánská archeoložka Ruth Shadyová, která se před 15 lety podílela na jeho znovuobjevení. Badatelům se následně podařilo určit dobu zrození caralské civilizace, která se v Peru objevila 44 století před inckou říší.

Vysoce rozvinutá společnost disponovala v Americe bezprecedentními urbanistickými plány a měla obdivuhodné znalosti astronomie, lékařství a inženýrství. Její hospodářství bylo založeno na intenzivním rybolovu a systému zavlažování.

Nejpravděpodobnější hypotéza o příčinách zániku této civilizace před 3600 lety předpokládá řetězec přírodních katastrof. Mezinárodní tým vědců publikoval výsledky svého bádání v časopise americké Národní akademie věd (PNAS).

Oblast tehdy zasáhlo zemětřesení sedmého či osmého stupně a sérii následných otřesů doprovázely sesuvy půdy, které destabilizovaly blízké hory. K těmto závěrům vědce dovedlo zkoumání škod na pyramidách z té doby.

Sutiny pak smetly přívalové lijáky a záplavy, jež vyvolal klimatický jev El Niňo. Sutiny napadaly do starých zátok na pobřeží Pacifiku, vysvětlila Shadyová.

Caral stále skrývá řadu tajemství, například archeologům se zatím nepodařilo objevit nekropoli či jakoukoliv hrobku, což je v regionu velmi vzácné. Nalézt nekropoli by znamenalo najít odpověď na řadu otázek, zdůraznil člen týmu Luis Miranda.

Dosavadní vykopávky však skutečně potvrdily těsné spojení mezi klimatem a osídlením v regionu. Už předchozí vědecké bádání umožnilo například vysvětlit částečně rozmach incké civilizace (1400-1533) obdobím zvýšení teploty v Andách.

V případě Caralu šlo o opakující se klimatické jevy, které ale z regionu nezmizely - jde o seizmicky činnou oblast, vyskytuje se tu El Niňo i sucha. A ty mohou v horizontu několika generací zlikvidovat civilizaci, která dokázala být úspěšná, ovšem v ekologicky citlivé oblasti.