Astronomové vědí už poměrně dlouho, že hvězdy mohou pohltiti planety pohybující se kolem nich po  blízkých oběžných drahách. Poprvé ale byla tato událost jasně zdokumentována.

Protože planeta byla příliš daleko na to, aby ji Hubbleův vesmírný dalekohled přímo vyfotografoval, vytvořili vědci výsledný obraz na základě analýzy dat z dalekohledu.

Objev byl publikován v odborném časopise Astrophysical Journal Letters.

Vědci sdělili, že planeta, které říkají Wasp-12b, má před sebou už jen dalších 10 milionů let života do chvíle, kdy bude úplně pohlcena.

Je tak blízko své mateřské hvězdy, že ji oběhne za pouhých 1,1 pozemského dne.  Teplota na jejím povrchu dosahuje více než 1 500 stupňů Celsia. Kvůli této blízkosti "nabobtnala" atmosféra planety na téměř trojnásobek poloměru Jupitera a její části unikají do hvězdy.

"Vidíme obrovský mrak materiálu kolem planety, který z ní uniká a bude pohlcen hvězdou", vysvětlila obrázek Carole Haswellová z Open University ve Velké Británii, která vede výzkumný tým.

Detekce složení mraku přinesla vědcům řadu překvapení. "Identifikovali jsme chemické prvky, které jsme na planetách mimo naší sluneční soustavu nikdy předtím nezaznamenali," říká Haswellová.

Hvězda pohlcující planetu se nachází zhruba ve vzdálenosti 600 světelných let od  Země v souhvězdí Auriga. Exoplaneta byla objevena v roce 2008.

hvězda pohlcující planetu