Kazetový walkman, který byl průkopníkem trendu malých přenosných přehrávačů, se v době digitálních technologií stal anachronismem a pro generaci odkojenou přehrávači MP3 a iPody je cizí. V Japonsku tvoří jen drobný segment trhu a poptávka po něm je zde omezena takřka výlučně na starší uživatele, uvedla agentura AP.

Možnost poslechnout si oblíbenou hudbu při běhu parkem nebo při jízdě autobusem do práce je dnes už naprosto samozřejmou věcí. Velkou zásluhu na tom má právě společnost Sony, která na japonský trh uvedla svůj první walkman 1. července 1979.

Kořeny walkmanů sahají až do roku 1978, kdy Sony rozšířilo svou nabídku přenosných kazetových přehrávačů o typ TC-D5. Ten se od ostatních modelů lišil schopností stereofonní reprodukce, což byla doména vyhrazená do té doby jen výrazně větším přístrojům.

Obchodní úspěch sice tento výrobek kvůli vysoké prodejní ceně nezaznamenal, ale i tak si našel vlivného zastánce. Masaru Ibuka, jeden ze spoluzakladatelů Sony, totiž TC-D5 vybavený sluchátky s oblibou využíval k ukrácení dlouhé chvíle při transkontinentálních letech.


Vyšší hmotnost přístroje však sedmdesátiletému Ibukovi na cestách překážela. Požádal proto ředitele divize kazetových přehrávačů, jímž byl Kozo Ohsone, aby mu sestavil funkčně podobný, ale praktičtější aparát. Jeho základem se stal diktafon Sony Pressman, který technici zbavili všeho co souviselo s nahráváním, a naopak do něj namontovali součástky potřebné pro stereofonní poslech. Ibuku výsledek nadchl natolik, že začal přesvědčovat vedení Sony, aby odsouhlasilo vývoj sériové verze.

 

walkmanÚplně první walkman firmy Sony nesl označení TPS-L2

S prodejem prvního walkmanu, jenž nesl typové označení TPS-L2, se v Japonsku začalo 1. července 1979. Během prvního měsíce prodeje si svého majitele našly jen tři tisícovky těchto modro-stříbrných krabiček, což byl počet hluboko zaostávající za očekáváním. Tváří v tvář hrozícímu debaklu se Sony rozhodlo svést bitvu s nepochopením, na něž přístroj u veřejnosti narazil.

Firma proto do ulic a obchodů vyslala propagátory, kteří měli potenciálním kupcům umožnit, aby si neobvyklý hudební zážitek vyzkoušeli na vlastní uši. Kampaň zabrala tak, že na konci srpna už byla celá třicetitisícová série vyprodána a obchodníci hlásili další davy zájemců. Původně podceňovaný název walkman se časem stal v řadě jazyků synonymem pro jakýkoliv kapesní přístroj sloužící k poslechu hudby.

Od roku 1979, kdy kazetové walkmany vstoupily na trh, se jich po celém světě prodalo 220 milionů. Ještě mnohem více se prodalo všech přístrojů značky Walkman včetně přehrávačů CD nebo přehrávačů MP3 a MP4.