Před sedmnácti lety byl otevřen první hypermarket v Česku. Brněnský Globus vyrostl na zelené louce na samém severu města. Stal se hitem Brňanů a Brňanek. Lidé se dělili na ty, co už v Globusu byli, a na ty, co ještě ne. Městskou část Ivanovice, o níž je tu řeč, však spíše proslavila stavba obřího hobbymarketu Bauhaus. Vyrostl zde totiž bez stavebního povolení1 a opět na zelené louce. Hitem – zejména místních, kterým jezdí kamiony před okny – se nestal.

Nyní brněnská radnice navrhuje dát do územního plánu další plochu pro nákupní centra poblíž Bauhausu a Globusu – jak jinak než opět na stávajících polích a loukách2. Nic na tom nemění ani neustálé naříkání té samé radnice, že hypermarkety jsou příliš koncentrovány na severu a jihu Brna. 

Brno není žádnou výjimkou. Nákupní řetězce narážejí na minimální požadavky i na ostatních českých radnicích. Stavějí podle svých představ a na úkor okolní krajiny3. Akční slevy se tak staly součástí – a leckde i dominantou – naší krajiny4

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se