Odpovídaly nejčastěji z perspektivy svých specializací, ale předkládaly i svůj pohled na to, co a jak se v tomto roce změní v celém oboru technologií a IT. Zde jsou jejich vize.
Tomáš Čupr
spoluzakladatel firem Slevomat.cz a DameJidlo.cz, investor
"Rok 2014 bude začátkem masového používání velkých dat ve prospěch uživatele."
Zajímavým trendem bude využití dat o uživatelích v jejich prospěch. Zařízení jako mobilní telefony (ale třeba nově i automobily, hodinky), začnou vnímat "kontext", ve kterém se nacházejí. Když jedete do práce, zajímají vás jiné informace, než když "surfujete" na gauči.
Stále jsme na počátku relevantního zobrazování produktů v e-shopech a skutečně cílené reklamy. Jinými slovy - všichni sbírají (nebo mohou sbírat) data, a já věřím, že rok 2014 bude začátkem masového používání těchto dat ve prospěch uživatele.
Dále budeme sledovat růst e-commerce, která je oproti kamennému retailu stále na začátku. Čekám výraznější zahýbání tímto zdánlivě rozdaným trhem.
Rastislav Turek
bezpečnostní expert a zakladatel firmy SynopsiTV, působí v americkém Silicon Valley
"Ať už jste na straně těch, kteří se děsí ovládnutí lidstva zákeřnými roboty, anebo tuhle revoluci naopak vítáte, "internet věcí" je tady a bude tím nejdůležitějším v roce 2014."
Jaký bude letošní rok? Těžká otázka... Ale co třeba začít popisem jednoho rána? Například takto. Na dnešek jsem se vyspal výborně. Ze sna mě násilně nevytrhl hloupý budík. Vzbudil mě inteligentní náramek, který nosím celý den na ruce a který monitoruje všechno od počtu kroků, které za den udělám, až po tep mého srdce. Právě díky sledování mého tepu dokázal perfektně naplánovat mé ranní probuzení.
Vstával jsem sice za tmy, ale nevadilo mi to. Mé inteligentní osvětlení přizpůsobilo světlo mým ještě ospalým očím tak, abych neměl pocit, že mi před nimi vybuchla atomová bomba.
Můj inteligentní termostat v ložnici celou noc udržoval příjemnou, nižší teplotu. Ale než jsem vstal, tak ohřál ostatní místnosti tak, abych nepocítil ani náznak chladu.
Má inteligentní váha mi nezapomněla včerejší večeři s přáteli ve městě a na dnešek mi doporučila dietnější režim.
Můj inteligentní čajovar na mě už čeká v kuchyni s čerstvě uvařeným šálkem čaje, přesně tak, jak ho mám rád.
Před odchodem do práce mi můj inteligentní telefon navrhl, abych šel dnes raději pěšky. Váha mu prozradila, že jsem od včerejška přibral a náramek mu oznámil, že jsem posledních několik dní zanedbával cvičení. Telefon zkontroloval dopravní situaci, mrkl na počasí a posbíral několik dalších informací. Všechny pak poslal do mých inteligentních brýlí, které mi dělají společníka po celý den.
Stačí? Tenhle příběh není sci-fi. Dnes takhle vypadá ráno tisíců lidí a každý den se přidávají další, minimálně zde v Silicon Valley. Internet věcí, poněkud divné označení pro nástroje běžné potřeby připojené k internetu, bude jednoznačně největší revolucí od počátků webu. Desetitisíce inovátorů z celého světa se snaží propojit ty nejběžnější věci do sítě, od opékačů topinek přes auta až po bezpilotní letouny. A trh jim přeje.
Lidé milují data a ještě více grafy. Jakékoli grafy. Jsou jimi posedlí. S přidáním trošky herního mechanismu a "sociální vrstvy" lidi donutíte dělat věci, které by jinak dobrovolně nedělali, například projít se několikrát kolem domu, aby si zvýšili počet udělaných kroků a soused náhodou nebyl lepší.
Ať už jste na straně těch, kteří se děsí ovládnutí lidstva zákeřnými roboty, anebo tuhle revoluci naopak vítáte, "internet věcí" je tady a bude tím nejdůležitějším v roce 2014. Takže je čas udělat si popcorn a pohodlně se usadit, protože jsme právě všichni dostali lístky do první řady.
Petr Koubský
učitel, publicista, spoluzakladatel webového magazínu 067.cz
"Hodně bych se divil, kdyby rok 2014 jednoznačně nepatřil takzvaným wearables."
V oblasti digitálních technologií je víceméně jasno - hodně bych se divil, kdyby rok 2014 jednoznačně nepatřil takzvaným wearables, tedy přístrojům, které se nosí na těle, jsou menší než telefon a buď něco měří, nebo se jimi něco ovládá. Patří k nim sportovní trackery jako Fitbit či Jawbone Up, chytré hodinky jako Samsung Galaxy Gear či Pebble, a také třeba známé Google Glass, i když zrovna u těch se vzhledem k ceně a extravaganci nedá masové rozšíření čekat.
Psychologicky jde o zajímavý jev: sociální sítě ukázaly, jak vášnivě rádi komunikujeme (což není velké překvapení), wearables ukazují, jak rádi se měříme a poměřujeme. I za tu cenu, že se tím zbavujeme další části soukromí. Pořízená data se totiž většinou sdílejí na webu, sportovci si tam mohou například na dálku porovnávat tréninkové dávky.
Wearables však mají i různá seriózní využití, mohou například monitorovat zdravotní selhání, což je užitečné třeba u osaměle žijících seniorů. Napsal bych o tom více, ale musím už běžet, mám dnes na Fitbitu jen 6000 kroků a citelně tak zaostávám za svými virtuálními přáteli, z nichž jsem většinu nikdy neviděl.
Odpovědi řady dalších českých inovátorů, například Jana Kolaříka (Mixturam), Jiřího Deváta (Cisco), Štěpána Trojánka (Pod7kilo.cz) či investora Jiřího Hlavenky najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samung a dalších zařízeních se systémem Android.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist