Netflix mění pravidla hry – a po patnácti letech zavádí do své služby reklamy. Ve dvanácti zemích, v nichž se novinka otestuje, bude od 3. listopadu přístup k takovéto službě o 30 až 46 procent levnější ve srovnání se stávající základní variantou. Zákazník se ale bude muset smířit s tím, že se reklamy budou přehrávat i uprostřed filmů a seriálů. Česka se to zatím netýká. 

Pro Netflix vstup do světa televizní reklamy také znamená, že bude muset odhalit reálná čísla o sledovanosti a smířit se s dalšími změnami, které z kdysi unikátní služby dělají horší produkt. Ten celou oblast online streamování videa vrací do rámce kabelové televize, navíc čelí silné konkurenci.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nová verze Netflixu s reklamou zobrazí zákazníkům čtyři až pět minut komerčních sdělení na hodinu obsahu. Podobně jako klasické televizní stanice nebo například YouTube bude zobrazovat reklamu před spuštěním pořadu i v jeho průběhu. Každý reklamní klip bude mít mezi 15 a 30 sekundami.

Stejně jako stávající základní balíček, který v Česku stojí 199 korun měsíčně, bude i verze s reklamou omezená pouze na jedno aktivní zařízení. Dalším omezením proti verzi bez reklam je nemožnost stahovat do telefonů či počítačů video pro sledování mimo dosah internetového připojení, například v letadle.

Vyšší rozlišení, stará omezení

Zavedení reklamou sponzorované verze doprovází Netflix také jednou pozitivní změnou. Pro základní placenou verzi i pro verzi s reklamou zvýší obrazovou kvalitu – z SD signálu ji posune na hranici označovanou jako HD. To znamená rozlišení 1280 x 720 bodů, které mají starší malé televize nebo nejlevnější mobilní telefony. Zároveň má ovšem přijít odstranění malé části obsahu kvůli licenčním podmínkám, které nedovolují přerušování reklamami – firma na vyřešení tohoto problému pracuje.

Netflix však bude i nadále chtít ve srovnání s konkurencí výrazně víc peněz za možnost sledování na více zařízeních najednou v rámci rodiny i za obsah ve Full HD a 4K rozlišení – dražší varianty, které nyní stojí v Česku 259, respektive 319 korun, umožní sledování na dvou a čtyřech zařízeních najednou.

V první vlně bude reklamní verze Netflixu dostupná v Austrálii, Brazílii, Francii, Itálii, Japonsku, Kanadě, Jižní Koreji, Mexiku, Německu, Španělsku, Spojených státech a Velké Británii. V USA bude verze s reklamou stát měsíčně sedm dolarů (177 korun), základní verze bez reklamy je za 10 dolarů (přes 250 korun). V Německu stojí základní verze osm eur (necelých 200 korun), varianta s reklamou bude za pět eur (asi 123 korun).

Ceny Netflix stanovil tak, aby byly konkurenceschopné vůči HBO Max a Disney Plus i s reklamami – ty v Česku ani jedna ze tří hlavních streamovacích služeb zatím nenabízí. Disney Plus v prosinci spustí na americkém trhu verzi s reklamou za osm dolarů (více než 200 korun) měsíčně, stejnou částku chce také HBO Max za levnější verzi s reklamou.

Videoreklamu se chystá nabízet, podle zatím neoficiálních zpráv, i Apple ve své službě Apple TV+. Apple však chce narušit pořádky ve světě televizní reklamy a chce prostor pro spoty nabízet podobně, jako prodává reklamu ve svém vyhledávání, tedy formou aukce, nejspíše podle klíčových slov místo zacílení na žánry nebo demografické kategorie.

Kvůli inflaci a obavám z další ekonomické krize se dá očekávat, že levnější varianty služeb na úkor pohodlí při sledování využije velká část zákazníků. Zároveň ale platí, že v případě Netflixu, který s reklamami umožní používat službu pouze na jednom zařízení, je nejlevnější verze pro rodiny méně výhodná než vyšší varianty. A ještě méně výhodná je ve chvíli sdílení přístupu mezi přáteli nebo v rámci širší rodiny.

Návrat kabelovky

Netflix je pod extrémním tlakem. Start úspěšných konkurentů v podobě Disney Plus a HBO Max připravil firmu o předplatitele, za poslední rok tak klesla hodnota firmy o 63 procent. Páteční oznámení ale bilanci firmy zlepšilo – hodnota akcií vzrostla o více než pět procent díky očekávání, že se Netflixu podaří zastavit exodus zákazníků.

Zkušenosti HBO to potvrzují. I když tato značka byla vždy placená a její kanály neobsahovaly reklamu, 40 procent předplatitelů v USA nyní volí levnější variantu právě s komerčními sděleními.

Pro zmíněné firmy je navíc sleva ve výši přibližně třiceti procent výhodná – mají zajištěný příjem z předplatného, jejž mohou suplovat výdělky z reklamy, které jsou stále nezanedbatelné. Platí to i přes to, že příjem z každého platícího zákazníka je výrazně vyšší než z prodané reklamy – ve streamovacím průmyslu s přesnými daty pro zacílení reklamy se ale dá očekávat větší výnosnost než například na webových stránkách.

Netflix zatím nabídne možnost cílit reklamu podle žánrů filmů – a klientům dá možnost zamezit zobrazování jejich klipů v souvislosti s „nežádoucím“ obsahem, jako je sex, nahota nebo násilí. Do budoucnosti ale firma plánuje rozšiřování možností cílení reklamy podle požadavků klientů.

Firma také začne nabízet inzerentům ověřená data o sledovanosti ve spolupráci s firmami, jako je Nielsen, Ad Science nebo DoubleVerify. V Británii navíc Netflix vstoupil do organizace Broadcasters Audience Research Board, která svým členům také poskytuje reálné údaje o sledovanosti. Díky tomu se dozvíme, jak si společnost vede ve srovnání s klasickými televizními stanicemi ve Spojeném království. Podobná data budou časem k dispozici ve všech zemích, kde Netflix reklamu zavede.

O spuštění Netflixu s reklamami v Česku zatím nemáme konkrétní informace. Firma pouze uvádí, že bude tuto variantu předplatného postupně rozšiřovat i do všech dalších zemí, ve kterých působí.