Válčit s ČEZ si v Česku nikdo netroufne. Nejbohatší firma, která bohatě sanuje státní rozpočet svými zisky, je nedotknutelná. A dokáže si také prosadit legislativu vyhovující jejím zájmům, jak je vidět na tanečcích kolem komunitní energetiky, která nakonec naplní pouze část z toho, co si od ní fanoušci solárních elektráren slibovali.

Já zatím s ČEZ neválčím, jen na jeho zástupce na infolince hovořím asertivně, někdy mírně hlasitěji a kladu nepříjemné otázky. Je mi svým způsobem trochu líto lidí s příjemným hlasem, kteří sedí na druhé straně telefonní linky, je však těžké ignorovat, jak nefér se ČEZ k zákazníkům někdy chová. Navíc neumí pracovat s daty a komplikuje tak i využívání své jinak povedené služby virtuální baterie. Podle Energetického regulačního úřadu může dokonce ČEZ porušovat zákon.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Jako stále ještě začínajícím, novým majitelům fotovoltaické elektrárny nám ČEZ zkomplikoval situaci během jednoho měsíce hned dvakrát – s vyúčtováním a zálohami a s nejasnostmi kolem virtuální baterie.  

Virtuální baterie je fajn řešení základního nedostatku fotovoltaiky, totiž že v létě vyrábí třeba desetkrát víc elektřiny než v zimě. Funguje jednoduše – co člověk nespotřebuje v létě, může poslat do distribuční sítě a v zimě tuto „naspořenou“ elektřinu zase může použít jen za cenu distribučních poplatků. Aby to bylo opravdu výhodné, je potřeba plánovat si spotřebu a mít přehled, kolik energie máte k dispozici ve virtuální baterii a kolik budete muset dokupovat. A to je věc, kterou ČEZ neusnadňuje, naopak.

Podobně nepříjemné jsou komplikace s výší záloh, které si solárníci nemohou hned snížit a zbytečně přeplácejí, a vlastně tak sponzorují polostátní podnik. Nám například aplikace Můj ČEZ celý duben velkým písmem hlásila, že nám firma připravuje vyúčtování. V něm se už má projevit i to, že jsme uzavřeli smlouvu na produkt Elektřina pro soláry, takže energie poslaná do sítě se nám odečte od spotřeby.

Na konci dubna ale web ukazoval stále stejnou informaci a blížilo se datum, kdy jsme obvykle museli zaplatit nedoplatek. Nakonec jsem, rozhořčen nesouladem dat, která má ČEZ Distribuce a ČEZ Prodej, znovu, i když nerad, volal na zákaznickou linku. Chtěl jsem jednoduché věci – datum, kdy dostanu vyúčtování, a informaci, kdy bude další vyúčtování, abych věděl, v jakém režimu se bude počítat využívání virtuální baterie. V neposlední řadě jsem si hodlal také snížit výši záloh na částku, která by odpovídala tomu, že máme doma vlastní „Temelín“ a díky virtuální baterii také poměrně jasně definovanou strukturu i výši plateb.

Chtěl jsem toho moc a od 1. května do 9. května jsem měl sedm hovorů se zákaznickou linkou -stále jedinou možností, jak se společností ČEZ Prodej komunikovat. Tedy pokud nechcete rovnou podávat reklamaci nebo jet, kdo ví kam, do jednoho z regionálních zákaznických center. Ke cti ČEZ budiž, že zákaznická linka funguje i o víkendech až do osmi hodin večer.

Na infolince mi ale sdělili, že o termínech vyúčtování nic nevědí. Hlavně jsem se ale dozvěděl, že bez vyúčtování mi nemohou snížit výši záloh. Systém jim to údajně nedovolí.

Nedostatek informací na všech stranách

Po týdnu, který firma potřebovala na zjištění, co a jak ohledně našeho vyúčtování a záloh, se mi ozvali z infolinky: vyúčtování ještě není, termín neznají, nemají moje data o spotřebě a zálohy mi bez vyúčtování změnit nemohou.

To už nebyla nekompetence, to už byly lži. ČEZ Prodej data o naší spotřebě zná. Nemá je možná okamžitě jako ČEZ Distribuce, ale ve chvíli, kdy mi paní na infolince říkala, že bez informací o spotřebě nemohou upravovat výši záloh, jsem v aplikaci Můj ČEZ viděl dokonce data za probíhající květen.

Data o spotřebě v aplikaci Můj ČEZ z 9. května 2023
Data o spotřebě v aplikaci Můj ČEZ z 9. května 2023
Foto: Otakar Schön

Ještě zajímavější bylo tvrzení, že ČEZ bez nového vyúčtování a dat o spotřebě nemůže změnit výši záloh. ČEZ prodej totiž svým zákazníkům od ledna 2023 samovolně a bez nového vyúčtování zvýšil zálohy, přestože domácnosti s elektřinou šetřily a přestože do konce roku 2023 platí státní strop na ceny energií.

Rozpor v ochotě zvyšovat a snižovat výši záloh mě přiměl k rychlému dotazu na Energetický regulační úřad a dozvěděl jsem se, že chování ČEZ pravděpodobně porušuje zákon. Alespoň podle odpovědi tiskového oddělení ERÚ:

„Podle energetického zákona musí zálohy odpovídat nejvýše ‚důvodně očekávané spotřebě‘. Zároveň je ERÚ toho názoru, že dojde-li v mezidobí (od posledního vyúčtování) ke snížení spotřeby, které je spotřebitel schopen hodnověrně doložit (např. samoodečty), měl by dodavatel (po dohodě a doložení snížení spotřeby) do záloh promítnout i takovýto pokles. Jestliže by dodavatel účtoval zálohy vyšší, než odpovídá ‚důvodně očekávané spotřebě‘, mohl by se tím dopustit přestupku proti energetickému zákonu a čelit sankci.“

Možnost vyjádřit se jsem nabídl i ČEZ. Z tiskového oddělení jsem se dozvěděl, že firma po instalaci FVE nezná novou spotřebu svého zákazníka, a výši záloh tak počítá z předchozí spotřeby. To je slabý argument ve chvíli, kdy zákazník se smlouvou na Elektřinu pro soláry musí mít vlastní fotovoltaickou elektrárnu a ČEZ zná její parametry, a tudíž i očekávanou roční výrobu.

Stovky, možná tisíce nových majitelů solárních elektráren tak mají před sebou potenciálně rok sponzoringu nejbohatší české firmy, pokud si sami aktivně zálohy nezmění, až jim to po vystaveném vyúčtování ČEZ dovolí.

Z tiskového oddělení jsem dostal také informaci o tom, jak funguje vyúčtování v rámci produktu Elektřina pro soláry. Termín vyúčtování, a tedy „vynulování“ virtuální baterie se řídí termínem uzavření smlouvy a je buď na konci měsíce před uzavřením smlouvy, nebo na konci měsíce, kdy došlo k uzavření smlouvy, podle toho, co je blíže. Akorát, že to v praxi může být jinak.

Podle vyúčtování, které nakonec dorazilo den po velmi intenzivní komunikaci se zákaznickou linkou a dotazu na ERÚ, máme zálohy na nové období rozepsané do 30. 4. 2024 a termín 30. 4. 2024 dorazil nakonec i z infolinky jako termín nového vyúčtování. Nejspíše máme nějaký speciální případ, na který firemní procesy úplně nemyslí, ale ono je to ve výsledku jedno. Hlavní je to, že elektrárna funguje a dopočítat roční výrobu s přijatelnou odchylkou a řídit podle ní spotřebu není tak těžké.

Slušná úspora i s větší spotřebou

Do konce měsíce nám ČEZ pošle zpět přes devět tisíc korun, které jsme zaplatili na zálohách. Díky fotovoltaice jsme meziročně odebrali zatím o megawatthodinu méně než za posledních 12 měsíců. Elektrárna nám vyrobila mnohem více: od jejího spuštění do 14. května máme vyrobeno 2,5 megawatthodiny, ale přibližně megawatthodinu „navíc“ spolklo vaření, u kterého jsme přešli z plynu na indukci, takže to v podstatě vychází podle očekávání.

V současnosti už vlastně víc vyrábíme elektřinu na zimu než pro aktuální spotřebu. Aby také ne, když se blíží půlka roku a s ní největší intenzita slunečního svitu. Pořád je to ještě šok proti zimnímu provozu v prosinci a lednu, kdy pomalu nemělo smysl mít elektrárnu puštěnou. V únoru už jsme si vyrobili 54 procent spotřebované elektřiny a březen přinesl zlom – fotovoltaika s výkonem sedm kilowattpeaků nám pokryla téměř celou spotřebu (co jsme si vzali ze sítě v horší dny, jsme do ní poslali, když více svítilo).

Duben už je z pohledu solárníka čirá radost, no a v květnu zatím elektrárna běží jako o život: prozatímní rekord denní výroby je 50 kWh, ale stačilo pár dní pod mrakem a zase už jedeme „jenom“ podle plánu, tedy simulace, kterou jsme dostali v rámci cenové nabídky od Columbus Energy, než jsme na ni kývli.  

Za letošní kalendářní rok máme podle dat systému Home Assistant už 430 kWh odeslaných do distribuční sítě „na zimu“. Oficiální informace, jak je naplněná virtuální baterie, od ČEZ ve vztahu k aktuálnímu zúčtovacímu období nemáme.

Informace o dodávkách energie do distribuční sítě v portálu DIP společnosti ČEZ distribuce jsou nepřehledné a uživatel musí vědět, kde je hledat
Informace o dodávkách energie do distribuční sítě v portálu DIP společnosti ČEZ Distribuce jsou nepřehledné a uživatel musí vědět, kde je hledat.
Foto: Otakar Schön

V zásadě jednoduchý rozdíl mezi odběry a dodávkami v rámci aktuálního zúčtovacího období neukazuje ani ČEZ Distribuce, a ČEZ Prodej jako poskytovatel služby Elektřina pro soláry už vůbec ne. A vlastně jsme dlouho s jistotou ani nevěděli, odkdy máme počítat. Naštěstí graf odhadované spotřeby v aplikaci Můj ČEZ pro nové vyúčtovací období sice ukazuje nesmyslná data, ale nad grafem je napsané, pro jaké období platí. Hurá

Náš nový „účetní“ rok u ČEZu  je 1. 5. 2023 až 30. 4. 2024. Za půlku května už mít „naspořeno“ podle oficiálních dat z portálu DIP kolem 300 kWh. Skoro stejně jsme měli „přetoků“ za celý duben, a ty už nám firma odečetla od spotřeby ze sítě.

Jednoduchý ukazatel přetoků za květen v systému Home Assistant je přehledný, ale nepřesný
Jednoduchý ukazatel přetoků za květen v systému Home Assistant je přehledný, ale nepřesný.
Foto: Otakar Schön

Podle tiskového oddělení ČEZ je vytvoření ukazatele nabití virtuální baterie, na jehož absenci jsem upozornil, „zajímavý podnět“. To je jistě potěšující zpráva, jen po aktuálních zkušenostech s aplikací Můj ČEZ a péčí o zákazníky ze strany ČEZ Prodej moc nevěřím, že by mělo dojít k jeho rychlé realizaci. I když má ČEZ možná desítky tisíc uživatelů virtuální baterie – proti celkovým 3,5 milionu zákazníků bez mikrozdroje na střeše je to jen takový drobný vedlejšák. A úplně natvrdo řečeno: můžeme být rádi, že virtuální baterii vůbec nabízí, takže otravovat s ukazatelem je skoro až drzé. Nebo ne?

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.