Z toho vědci vyvozují, že plyn musí vznikat přímo na Marsu geologickými či chemickými procesy nebo jako vedlejší produkt mikrobiálního života. Svou studii zveřejnili v nejnovějším vydání odborného magazínu Earth and Planetary Science Letters.

Výskyt metanu na čtvrté planetě sluneční soustavy byl poprvé zaznamenán v roce 2004, jeho původ je ale záhadou. Vzhledem k tomu, že jeho životnost v marsovské atmosféře je velmi omezená, musí něco nestále vypouštět do atmosféry stovky tun tohoto plynu, aby jeho množství zůstávalo na zjištěné hladině.

Odborníci z univerzity v Londýně nyní vyloučili možnost, že by byl doplňován meteority, které dopadají na povrch planety. Při experimentech zahřívali úlomky meteoritů na teplotu 1000 stupňů Celsia a měřili, kolik plynu přitom vzniká.

Na základě odhadů počtu vesmírných těles, která dopadnou na planetu za rok, pak vypočítali, že vyprodukují deset kilogramů metanu ročně. K udržení jeho nynější koncentrace v marsovské atmosféře je ale potřeba 100 až 300 tun za rok.

Hledá se původ metanu na Marsu

Možností, jak se tento plyn do atmosféry dostává, je ale podle britských vědců stále dost. Řada z nich vychází z chemických reakcí kovů, z nichž je složena kůra planety. Plyn ale také mohou produkovat sopky nebo živé organismy, které přežily pod povrchem. Může být také zachycen v rezervoárech, které vznikly už v minulosti.

Americká vesmírná agentura NASA chystá v roce 2011 na Mars vyslat robotické vozítko Mars Science Laboratory, které by mělo původ marsovského metanu prozkoumat detailněji.