Mobilní internet je velkým tématem v Česku. Jaká je situace ve Velké Británii?

V Británii má nyní smartphone každý druhý člověk, takže pravidelně chodí na internet přes mobil. Výrazně roste také mobile commerce (nákup zboží přes mobil). Je to jako kdyby vznikal nový internet – roste dvojnásobnou rychlostí než klasické počítače v době svého největšího rozmachu.

Prozatím si ale málo firem uvědomuje, že je potřeba udělat i mobilní verze svých webových stránek. Jedno z pěti hledání na internetu je z mobilního zařízení, v době Vánoc dokonce 26 procent. Pokud firmy nemají mobilní web, je to stejné, jako by zavřely na jeden den krám.

Neodvádí ale internet zákazníky z kamenných obchodů?

Rozhodně ne, 40 procent hledání z mobilu je lokálních, na desktopu je to jenom 20 procent. Skoro třetina lidí, kteří hledají nějaký obchod, v něm poté také něco koupí.

Zároveň v mobilu vidí mapu nebo telefonní kontakt na provozovnu, kam mohou přímo zavolat. Je vzrušující pozorovat, jak se off-line a on-line světy začínají promíchávat.

Za deset let budou všechny obchody zavřené a lidé nakupovat jen na síti?

Myslím, že se jako zákazníci nevzdáme možnosti zkoumat produkty více smysly – třeba u křesla si chcete vyzkoušet, z jakého je materiálu, jak je pohodlné. Obchody se změní na showcase (vitrínu) – z vašeho mobilu si budete moci věc rovnou koupit a zajistit odvoz domů.

Klasický obchod tedy zůstane zachován, ale bude ovlivněn technologiemi. Například manažer obchodu John Lewis v Británii bude zodpovědný také za on-line prodeje v okruhu kolem své prodejny.

Kolik vánočních dárků jste loni koupil přes internet?

Asi 50 nebo 60 procent.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se