Americký deník The Wall Street Journal zveřejnil podrobnosti o vyšetřování Googlu ze strany americké federální komise pro obchod FTC, které trvalo 19 měsíců. Z dokumentů vyplývá, že Google hrubě manipuloval s výsledky vyhledávání v neprospěch konkurence s cílem zvýšit své inzertní příjmy.
I přes toto zjištění a návrh autorů zprávy na podání žaloby na Google v roce 2013 rozhodla rada komisařů o ukončení vyšetřování. Stačily k tomu malé změny ze strany Googlu. Firma nyní čelí podobnému vyšetřování ze strany Evropské komise.
Manipulace s výsledky byla podle zprávy zaměstnanců FTC v neprospěch uživatelů, což je v přímém rozporu s dlouhodobým tvrzením Googlu. Po zavedení změn ve vyhledávacím algoritmu, který zvýhodňoval služby Googlu, byli uživatelé nespokojení a mírně pozitivní reakci přinesla až čtvrtá z následných úprav chování vyhledávače.
Detaily ve zprávě FTC jdou přímo proti tvrzení tehdejšího výkonného ředitele Googlu Erica Schmidta, který nyní v Googlu zastává pozici výkonného předsedy představenstva firmy. Ten se ve vyjádření pro Wall Street Journal brání právě výsledkem vyšetřování, tedy jeho ukončením bez žaloby a sankcí.
Google jako nový Microsoft: čelí žalobě kvůli zneužití dominantního postavení v mobilech - čtěte ZDE
Jako příklad protisoutěžního chování uvádí FTC předsunutí srovnávače cen letenek od Googlu před jiné stránky tohoto typu, přestože Google nabízel menší počet letů. Stejně tak Google dával na první pozice v seznamu výsledků odkaz na své porovnání cen produktů, přestože na ně uživatelé klikali méně než na konkurenční služby. Zájem uživatelů je přitom jeden z hlavních parametrů při vyhodnocování výsledků vyhledávání.
To, že společnost Google nebrala při zařazování svých služeb do výsledků v potaz oblibu stránek u uživatelů, protože by se ve výsledcích propadly dolů, potvrdila komisi i Marissa Meyerová, tehdejší viceprezidentka Googlu a dnes ředitelka Yahoo!
Zpráva také potvrdila oprávněnost stížností firem, jako jsou Yelp nebo Amazon, podle nichž Google kopíroval informace o prodejnosti zařízení nebo uživatelské recenze a využíval je k posílení relevance výsledků svých služeb.
Googlu se nefér chování podle závěrů zprávy FTC vyplatilo, přispělo ke zvýšení návštěvnosti služeb Googlu a oslabení konkurenčních webů.
IHNED.cz v Silicon Valley: Návštěva u Googlu - firemní sídlo jako z pohádky
IHNED.cz v Silicon Valley: Návštěva u Googlu - firemní sídlo jako z pohádky
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist