Poslední měsíc není pro Huawei příliš příjemný. Čínský telekomunikační obr se stal terčem útoků ze stran bezpečnostních služeb hned několika zemí včetně České republiky. Médii zesilovaná kritika a varování před bezpečnostními riziky vykazují prvky obchodní války. Na pozadí je ale mnohem důležitější otázka – nakolik je Huawei hrozbou pro každodenní i tu kritickou komunikaci.
Odpověď není úplně jednoduchá a zaslouží si podrobné vysvětlení, které vyžaduje začít od počátku existence společnosti Huawei, jež se západním médiím ráda prezentuje jako moderní a nezávislá firma, která chce pouze rozvíjet inovace v oblasti technologií a vydělávat peníze.
Zrození a současnost Huaweie
V osmdesátých letech se čínská vláda rozhodla modernizovat své v té době zoufale zastaralé telekomunikace. A tak Ren Zhengfei, zástupce velitele ženijních jednotek čínské armády, v roce 1987 založil společnost Huawei. Podle hongkongského váženého časopisu Far Eastern Economic Review na to dostal od státní banky půjčku 5,8 milionu dolarů, i když to dnes společnost popírá.
Svou existenci začal Huawei tím, že prodával dovážené pobočkové ústředny. Zároveň dovážené ústředny prostřednictvím reverzního inženýrství zkoumal, aby během několika let začal vyrábět vlastní kopie. V devadesátých letech je Ren Zhengfei prodal svému bývalému zaměstnavateli, čínské Lidové osvobozenecké armádě, a vláda v Pekingu přijala politiku podpory vlastních výrobců v telekomunikacích místo závislosti na zahraničních dodavatelích. Jde mimochodem o podobné rozhodnutí, jaké prosazuje americká exekutiva nyní, když blokuje vstup Huaweie na trhy v USA.
Dnes je Huawei i bez prodejů do USA jeden z největších výrobců telekomunikační techniky na světě. Je po Samsungu druhým největším výrobcem smartphonů na světě (třetí místo patří Applu; Huawei ho překonal ve druhé polovině letošního roku). A je vůbec největším světovým dodavatelem infrastruktury pro mobilní sítě, letos předstihl společnost Ericsson.
Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.