Některé firmy to mají snadné. Stačí i nepovedená prezentace s rozbitým nerozbitným sklem – a objednávky jen prší, i když se má produkt prodávat bůhvíkdy. Nebo stačí vyrobit neuvěřitelně nepraktickou čistě bílou utěrku – a stane se z ní produkt s nejdelší čekací lhůtou na doručení. A potom jako Tesla můžete dva roky po odhalení elektrického pick-upu Cybertruck nabídnout dětskou čtyřkolku Cyberquad v podobném designu za přibližně padesát tisíc korun – a vyprodáte těch pár kousků během okamžiku.
Tesla a Apple mají tak silnou značku, že prodají cokoliv, bez ohledu na cenu a konkurenci. Dětská čtyřkolka, která uveze sedmdesátikilového jezdce a zvládne jet rychlostí 16 km za hodinu a ujede až 24 kilometrů, zní alespoň docela užitečně. Dost možná se ale prodané čtyřkolky objeví zase na eBayi za dvojnásobnou cenu, protože vše, co Tesla vyrobí v omezeném množství, se stává sběratelským předmětem s přirážkou. Čtyřkolku mimochodem nevyrábí Tesla a ani neobsahuje stejnou třídu baterií jako automobily Tesla, je to jen chytrý marketing.
Aktualizace: Omyl, místo dvojnásobku klidně pětinásobek a více, na eBay už je jeden kousek za 12 990 dolarů + 500 dolarů poštovné do ČR.
Snaha nakoupit žádané zboží a prodat ho za výrazně vyšší cenu není nic nového, je to vlastně základ celého kapitalistického přístupu. A s internetovými obchody je to snadnější než snaha vykoupit všechny skladové škodovky u oficiálního prodejce. A je to tak výnosné, že se spousta lidí živí tím, že pomáhá s překupničením ostatním.
Novodobí překupníci žádoucího zboží mají velkou konkurenci, a tak nenechávají nic náhodě a místo obcházení obchodů používají softwarové nástroje, roboty. Zatímco obyčejný zákazník může spoléhat maximálně na „hlídací psy“, e-maily s upozorněním na naskladnění zboží, které velké obchody posílají jednou denně, nástroje pro překupníky sledují velké množství obchodů v podstatě v reálném čase. Když se pak zboží objeví, poperou se o zboží roboti v závislosti na rychlosti připojení, často jde i o štěstí. Na volný prodej zbude minimum. Prodejci zkouší různé možnosti, jak překupníky vyřadit ze hry – například požadavkem registrace a omezením počtu koupených kusů spolu s balíčkováním herních konzolí či grafických karet s dalším příslušenstvím, ale moc to zatím nefunguje.
Nový způsob prodeje založený na zásluhách zkouší výrobci konzolí – možnost nákupu nabízí ve vybraných zemích hráčům, kteří prokazatelně služby dané společnosti využívají a novou konzoli ještě nemají. A na sociálních sítích existují účty, jejichž provozovatelé radí, kde zrovna mají jaké žádané zboží skladem, primárně texty PlayStation 5 a Xbox Series X – informace od lidí z obchodů a skladů lákají spoustu zájemců, jak popisuje text v The New York Times.
Nedostatku spotřební elektroniky si všímají i zákonodárci, kteří se často snaží zachytit ducha doby, a často to dopadne podobně směšně, jako když v USA politici a církevní autority bojovali proti násilí a sexu ve videohrách. Nyní se američtí demokraté v Senátu i sněmovně Kongresu rozhodli zachránit Vánoce návrhem zákona s poetickým názvem Stopping the Grinch Bots Act, který odkazuje na zeleného skřeta z amerického vánočního příběhu The Grinch.
Není to úplná novinka, stejný zákon neprošel už před dvěma lety, i když navazuje na již schválený zákon, který zakazuje používání automatizovaných nástrojů pro nákup vstupenek na kulturní akce. Při prvním pokusu zákon narazil už při projednávání v komisích, nyní má větší šanci, protože se překupnictví stalo výrazným problémem, který ovlivňuje společenskou debatu, a to je pro politiky vždycky dobré. Konkrétní řešení má spočívat v tom, že používání botů bude trestné a FTC by měla mít možnost stíhat i jejich producenty. Technické detaily ovšem zůstávají nejasné a jasné naopak je, že odhodlané překupníky jen tak něco nezastaví.
Nejlepší způsob, jak s překupníky zatočit, je samozřejmě dostat na trh více produktů. To je ale složité, o problémech s výrobou moderních čipů jsme už psali. Kromě objektivního nedostatku a logistických problémů situaci u spotřební elektroniky zhoršuje i zájem o kryptoměny, které potřebují spoustu výpočetního výkonu, i to, že firmy v rámci boje proti nedostatku součástek nadobjednávají, čímž zhoršují situaci, protože tak roste převis poptávky nad výrobními kapacitami.
U grafických karet chce Nvidia zlepšit situaci netradičním způsobem. Ve chvíli, kdy chystá novou generaci grafických karet s označením RTX 40XX (údajně na konec příštího roku), začne znovu nabízet starší grafickou kartu RTX 2060, ale vybavenou dvojnásobným množstvím paměti, aby si lépe rozuměla s moderními hrami. Nvidia má novou kartu začít prodávat 7. prosince, cenu ale zatím firma nezveřejnila, nedá se ovšem čekat, že by se reálně dostala pod deset tisíc korun, když se stávající RTX 3060 prodává za dvacet tisíc i třicet tisíc korun, pokud ji vůbec dokážete najít.
Nakonec máme ještě jednu dobrou zprávu ze světa. Microsoft s prohlížečem Edge pořád varuje uživatele před instalací Chrome, ale po nátlaku uživatelů vrátí zpátky možnost jedním tlačítkem změnit výchozí prohlížeč ve Windows 11 místo nesmyslného opakování toho, že pro uživatele je lepší možnost (nutnost) ručně přiřadit prohlížeč ke každému jednotlivému typu souborů spojenému s webem. Microsoft jednodušší změnu zatím testuje v rámci programu Windows Insider, na koncová zařízení se snad dostane brzy, i když to nemusí stihnout letos.
Můžete to brát jako vánoční dárkový průvodce nebo jako užitečný návod, jak si co nejlépe užít doma filmový obraz, ale na Techu jsme se tenhle týden věnovali obrazu a zvuku. První díl se soustředil na obrazové technologie, vhodnou velikost obrazu a výběr nejlepších televizí a projektorů v poměru ceny a výkonu i mimo všechna měřítka.
Druhý díl se soustředil na důležitou složku audiovizuálního zážitku v kinech – na zvuk. V textu jsou opět obecné informace, praktické rady, konkrétní tipy na povedené reprosoustavy a soundbary i dvě nové recenze. Skoro jako by autor textu audiu věnoval spoustu času s nastraženýma ušima a měřicím mikrofonem.
Nakonec jsme si dopřáli drobnou retrotechnologickou radost v podobě malých stolních hodin s budíkem. Technologie znakových výbojek se vrátila na výsluní nejen díky starým vojenským zásobám krásně svítících číslic v budíku, ale také díky obnovené výrobě ještě hezčích výbojek v Česku. Odemčeno.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist