Apple se 10 let tváří jako společnost, pro niž je extrémně důležitá ochrana přírodních zdrojů. Ještě déle však Apple vyvíjí produkty, které je těžké opravit. Firma navíc bránila veřejnosti v přístupu k informacím o možnostech oprav a případné opravy schválně komplikovala.

Nedávno vyšlo najevo, že iPhonům 13 nebude možné vyměnit displej mimo autorizované servisy Applu bez toho, aby uživatel přišel o funkci FaceID. Apple své rozhodnutí na konci minulého týdne zrušil a nyní úplně změnil svůj přístup.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Může za to tlak aktivistů, který ovlivnil i amerického prezidenta. Joe Biden už v červenci vydal výkonný příkaz, kterým dal Federální komisi pro obchod za úkol přimět silné výrobce, aby přestali lidem bránit v používání nezávislých opraven či ve vlastních pokusech o opravu zařízení. Kromě technologických firem se tento příkaz týká například i výrobců zemědělské techniky v USA.

Apple od ledna umožní i koncovým zákazníkům přístup k náhradním dílům, nástrojům a servisním manuálům svých produktů. V první řadě bude program Self Service Repair dostupný pro iPhony řady 12 a 13. U nich je podle specialistů ze serveru iFixit výměna displeje nebo baterie relativně snadná a Apple díky tomu získal v hodnocení opravitelnosti svých telefonů lepší skóre než produkty od Huaweie, Xiaomi, Samsungu nebo Microsoftu. Apple chce v blízké době nabídnout také možnost vlastní opravy pro počítače Mac s čipy M1.

Program Self Service Repair bude dostupný od počátku příštího roku v USA a během roku se rozšíří do dalších zemí. Zákazníci podle Applu získají v první fázi programu přístup k nejčastěji používaným náhradním dílům: displejům, bateriím a fotoaparátům. Jde přibližně o 200 jednotlivých součástek a nástrojů. Další možnosti chce Apple přidávat postupně.

Apple v rámci požadavku na opravu zařízení mimo oficiální síť servisů, primárně se to týká mimozáručních oprav, kam patří i mechanické poškození telefonu, nejprve vyzve uživatele ke studiu servisního manuálu, aby se zákazník seznámil s celým procesem opravy. Poté bude možné objednat ve specializovaném e-shopu odpovídající součástky a nástroje. Apple nabídne i možnost vrátit rozbité součástky k recyklaci, za to uživatelům poskytne kredit pro další nákupy.

Firma také upozorňuje na to, že program „samo-domo opravy“ je určený zákazníkům, kteří mají znalosti a zkušenosti potřebné pro opravu elektronických zařízení, nikoliv běžným uživatelům – pro ty je jistější návštěva servisu. Díky dostupnosti manuálů, náhradních dílů a zrušení obstrukcí, které softwarově blokují funkce telefonu po výměně součástek, ale budou mít uživatelé k dispozici větší volnost při výběru opraváře a potenciálně nižší ceny těchto služeb.

Právo na opravu na vzestupu

Díky aktivitě kutilů a opravářů i ochránců přírody se problematika oprav elektroniky dostala mezi politická témata, protože opravené zařízení znamená, že není nutné vyrábět nové a čerpat tak zbytečně zdroje – ty přírodní i ty z peněženek uživatelů. Kritici současné situace porovnávají výrobce spotřební elektroniky s automobilkami nebo výrobci bílé techniky, u které je standardem zajistit dostupnost náhradních dílů.

Od března platí v Evropě nová legislativa práva na opravu, kterou EU přijala už v roce 2019. Už nyní musí výrobci chladniček, praček nebo sušiček a televizí nabízet náhradní díly a prvky potřebné pro provozní údržbu zařízení. Kromě toho musí výrobci těchto zařízení poskytnout servisní manuály všem opravářům s odbornou způsobilostí a s pojištěním zodpovědnosti za škody. Domácí kutilové se tak k náhradním dílům ani manuálům nedostanou, v tom je program Applu výrazně vstřícnější. Náhradní díly pak budou muset být k dispozici delší dobu než doposud, osm až deset let od ukončení prodeje.

Hlavní problém je ale v tom, že nová legislativa nezahrnuje „drobnou“ elektroniku – počítače, telefony, audiosystémy. Proti zahrnutí mobilů lobbují výrobci. Evropská pravidla totiž mimo jiné požadují snadnou výměnu baterií bez poškození výrobku a za použití běžně dostupných nástrojů, což je u kompaktních telefonů plných součástek obtížné. I výměna baterie v notebooku nebo výměna disku je často obtížná kvůli použití spousty lepidel nebo kvůli plastovým západkám, které je i při opatrném postupu snadné ulomit.

Díky jednoduššímu designu a standardním součástkám přitom i dnes fungují desítky let staré počítače nebo herní konzole pro nadšence do retro elektroniky. Specifickou oblastí, kde opravářský étos žije, je vintage audio plné klasických tranzistorů a cívek místo integrovaných obvodů. I v této oblasti jsou ale servisní manuály cennou komoditou, oficiálně je výrobci neposkytují a jejich šíření tak je často v rozporu se zákony na ochranu autorských práv. Právě s odkazem na autorská práva mimochodem Apple dříve odstraňoval z internetu servisní návody pro své produkty, jak na Twitteru připomíná zakladatel serveru iFixit Kyle Wiens