Možnost poslechnout si oblíbenou hudbu při běhu parkem nebo při jízdě autobusem do práce je dnes už naprosto samozřejmou věcí. Velkou zásluhu na tom má společnost Sony, která 1. července 1979 uvedla na japonský trh svůj první walkman.

Kořeny walkmanů sahají do roku 1978, kdy Sony rozšířilo svou nabídku přenosných kazetových přehrávačů o typ TC-D5. Ten se od ostatních modelů lišil schopností stereofonní reprodukce, což byla doména vyhrazená do té doby jen výrazně větším přístrojům. Obchodní úspěch sice tento výrobek kvůli vysoké prodejní ceně nezaznamenal, ale i tak si našel vlivného zastánce. Masaru Ibuka, jeden ze spoluzakladatelů Sony, totiž TC-D5 vybavený sluchátky s oblibou využíval k ukrácení dlouhé chvíle při transkontinentálních letech.

Vyšší hmotnost přístroje však sedmdesátiletému Ibukovi na cestách překážela. Požádal proto ředitele divize kazetových přehrávačů, jímž byl Kozo Ohsone, aby mu sestavil funkčně podobný, ale praktičtější aparát. Jeho základem se stal diktafon Sony Pressman, který technici zbavili všeho co souviselo s nahráváním, a naopak do něj namontovali součástky potřebné pro stereofonní poslech. Ibuku výsledek nadchl natolik, že začal přesvědčovat vedení Sony, aby odsouhlasilo vývoj sériové verze.

S prodejem prvního walkmanu, jenž nesl typové označení TPS-L2, se v Japonsku začalo 1. července 1979. Během prvního měsíce prodeje si svého majitele našly jen tři tisícovky těchto modro-stříbrných krabiček, což byl počet hluboko zaostávající za očekáváním. Tváří v tvář hrozícímu debaklu se Sony rozhodlo svést bitvu s nepochopením, na něž přístroj u veřejnosti narazil.


Firma proto do ulic a obchodů vyslala propagátory, kteří měli potenciálním kupcům umožnit, aby si neobvyklý hudební zážitek vyzkoušeli na vlastní uši. Kampaň zabrala tak, že na konci srpna už byla celá třicetitisícová série vyprodána a obchodníci hlásili další davy zájemců. Původně podceňovaný název walkman se časem stal v řadě jazyků synonymem pro jakýkoliv kapesní přístroj sloužící k poslechu hudby.

Do roku 1999, kdy walkman oslavil své dvacáté narozeniny, vyrobilo Sony celkem 186 milionů těchto zařízení. Ačkoliv s ústupem kazetových přehrávačů z trhu ztratila značka walkman část svého někdejšího lesku, používá Sony tuto ochrannou známku k označení svých audio výrobků dodnes.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist