Můžeme se o tom dohadovat, můžete mít jiné favority, ale Forza Horizon je nejlepší herní série pro fanoušky motorismu. Není to nejlepší nebo nejvěrnější simulace závodů, je to fantastická oslava automobilů. Radosti z rychlosti, krásy zaoblených i ostře řezaných karoserií a soupeření.

Platí to pro všechny díly, ale pro ten nejnovější to platí nejvíc. Forza Horizon 5 je větší ve všech ohledech. Má o polovinu větší mapu, skoro šest set silnic, uliček a cest a jedenáct rozdílných prostředí včetně masivní sopky. Jezdit se dá ve více než pěti stovkách vozů od brouka po fantastický hybridní Mercedes-AMG Project ONE. A důvodů jezdit? Asi milion.

Nejdříve bude nejlepší přiznat barvu. Udržet si objektivitu u recenze nového dílu hry, v jejíchž předchůdcích jsem strávil stovky hodin, je náročné. A ještě náročnější to je po třiceti hodinách ježdění Mexikem a více než tisíci ujetých virtuálních milích. Většinou o samotě, ale posledních pět hodin ve společnosti vývojářů z Playground Games při testování on-line prvků. K tomu ale byla dlouhá cesta. A začala bombasticky a jízdou vpravo. To je samo o sobě po letech ve virtuální Austrálii a Británii osvěžující.

Přesun závodního festivalu z Británie do Mexika odstartoval výsadek. Sekvence, během které velký přepravní letoun vypouští na okraj kráteru plného žhavé lávy offroad Ford Bronco, je dechberoucí. Ukazuje, že Horizon nabral na hloubce, té doslovné. Kaskadérský skok a sjezd po úbočí hory a sprint prašnou pouští na závodiště Baja. Pro nás to vypadá jako autokros, ale závody bugin, trucků a dalších vozidel na prašných okruzích bez nutnosti vlastnit licenci jsou pro Mexiko typické a sympatické svou syrovostí, kterou se povedlo přenést i do hry.

Hra ale nenechá člověka vydechnout, místo závodu v oblacích prachu pokračují výsadky ukazující další tváře Mexika a další vozy: moderní korvetu, staré rallye Porsche a nakonec Mercedes-AMG Project ONE se zvukem i výkonem formule 1. I když jsem ukázku prvních deseti minut hry viděl několikrát, naživo jsem cítil mrazení v zádech.

Hra od samého počátku bere hráče jako svou největší hvězdu, která po překonání všech rekordů a získání milionů fanoušků v Británii přijela zahájit novou generaci festivalu. Než se hráč rozkouká kolem hlavního jeviště, vyrazí hledat další možnosti, jak festival rozšířit. Tenhle koncept se poprvé objevil ve třetím díle, novinka ho ale mění – každá z motoristických disciplín má své vlastní jeviště a vlastní příběh.

Příběhy, expedice, až pak závody

Asi po hodině hraní, a po prvních deseti hodinách znovu, mě zarazilo, jak malý důraz na samotné závodění ve hře je. Tedy, ono ho je ve hře spousta, okruhy, motokros, pouliční závody, kaskadérské kousky, ale Horizon hráčům nabízí možnost užít si minimálně první hodiny trochu jinak, bez nutnosti sbírat vítězství za vítězstvím, aby si mohli koupit lepší auta a odemknout další závody.

Postup festivalem funguje na základě ocenění, která je možné získat nejen za vítězství v závodech, ale v podstatě za cokoliv včetně bourání do kaktusů nebo prohánění se po nejdelší videoherní dálnici čtyřistakilometrovou rychlostí.

Nejpřirozenější způsob, jak vidět hodně z Mexika a zkusit spoustu aut, představují expedice a příběhy spojené s otevíráním nových „atrakcí“ na festivalu Horizon. Hned první „fotografický“ příběh ukazuje zajímavá místa v Mexiku s důrazem na předkolumbovské období. Koho by nezajímaly aztécké nebo toltécké sochy a chrámy! K nim se váže i příběh offroadových závodů s průzkumem chrámového komplexu. Tvůrci hry museli slíbit, že hráči nebudou jezdit po památkách. To ale neznamená, že budete bez pohledu s vrchu starobylých chrámů. Stačilo na správných místech postavit rampy.

Nejdelší příběhová linie má neživého hrdinu: Vocho, brouka. Malý lidový vůz od Volkswagenu má v Mexiku, které je bez vlastní automobilové značky, legendární postavení. Jako protipól obřích amerických vozů se vyráběl v Mexiku od roku 1967 až do července 2003 a až do roku 2002 byl brouk nejpopulárnější vozidlo pro taxikáře. Příběh je trochu bláznivý, odkazuje se i na závod Carrera Panamericana, který měřil 3211 kilometrů a ze sedmi brouků se sériovým motorem jich závod dokončilo všech sedm, což udělalo patřičný dojem.

Mexiko a jeho kulturu přibližuje i řada úkolů inspirovaná zápasy lucha libre, další příběhy jsou přízemnější, mladí a neklidní závodníci v běžném provozu potřebují zklidnit, filmová hvězda potřebuje kaskadéra… Možná mi unikla nějaká kulturní reference, ale náhradu k příběhu Top Gearu z Forzy Horizon 4 s legendárním Stigem jsem nenašel. Microsoft místo toho využil popularity mexického herce Crista Fernándeze ze seriálu Ted Lasso a natočil s ním reklamu na novou Forzu.

Je škoda, že se něco podobného neděje i ve hře. Její scenárista se mimochodem nevypořádal se zápletkou kaskadérského příběhu moc dobře. Celý vtip stojí na fyzické podobnosti filmové hvězdy a hráčské postavy, což úplně nehraje s tím, že hra umožňuje hráčům vlastní postavě pořídit protetickou náhradu ruky nebo nohy. Šance, že by slavný herec a slavný závodník měli oba amputovanou levou nohu, je prostě nesmyslně malá. Podobných drobností je kolem příběhů ve hře více, je to spíše prázdninová četba než kvalitní próza.

Autoři hry se z politických důvodů vyhnuli také některým méně hezkým věcem spojeným s Mexikem – kartely a chudoba ve hře nejsou snad ani náznakem – neprozkoumal jsem ještě absolutně všechno, nerad bych autorům křivdil, ale pokud se chlubí zodpovědným přístupem k reprezentaci mexické kultury, neměli by zavírat oči před realitou. A tím nemyslím, že by součástí příběhu mělo být pašování drog nebo převážení chudých Mexičanů přes severní hranici. Možná ale jen zbytečně hnidopiším.

Příběhy Horizonu jsou stejně jako zbytek hry s českými titulky a je skvělé, že Microsoft do překladu investoval. Bohužel se to ale povedlo méně než před rokem. Jako obrovský průšvih si soukromě vedu překlad slova Winner, které hráč vidí po každém umístění na prvním místě. VÝHERCE! No, tím se možná vysvětluje, proč jsem se v rámci zkoumání herního Mexika věnoval raději příběhům než čistému závodění. 

Forza Horizon 5 má české titulky, chybu s výhercem snad brzy opraví
Forza Horizon 5 má české titulky, chybu s výhercem snad brzy opraví
Foto: Microsoft

Hlavní zprávou, kterou signalizují i samotní vývojáři, však je, že kdokoliv si ve Forze Horizon může najít to svoje – závodní fanatici mohou zapnout v nastavení obtížnosti režim simulace a užívat si náročnou jízdu na okruzích bez možnosti vracet se v čase, s vypnutým ABS a kontrolou trakce… Stejně reálné je posadit k Forze dítě, které třeba ještě nechodí do školy, a nechat ho jezdit nějakým pomalejším vozem, užije si to podobně jako hru s angličáky, třeba i víc. A díky tomu, že většina aktivit ve hře zabere jen pár minut, si hru užije i pracující dospělý, který má doma dítě v karanténě.

A pokud by nestačily stovky aktivit od vývojářů, nabízí Forza Horizon 5 on-line režimy včetně Eliminátoru z předchozí generace. Jde v podstatě o „battle royale“ jako Fortnite, ale s auty a místo zabíjení spolu řidiči navzájem na zmenšujícím se území závodí, kdo dříve dojede ke hrou náhodně stanovenému cíli. A kdyby i to bylo málo, pak je ve hře nově funkce Events lab, ve které je možné vytvářet vlastní úkoly pro ostatní hráče.

Forza Horizon 5 zamířila do Mexika
Nové části festivalu Horizon hráč odemyká na zjednodušené kreslené mapě.
Foto: Microsoft

Auta v hlavní roli

Svébytnou formu zábavy pak ve hře představuje sbírání aut. No, pro skutečné fanoušky oplechovaných motorů to může být klidně hlavní náplň, stačí vyhrát v závodech dost peněz. Případně počkat na odměny za postup hrou v podobě zatočení „kolem štěstí“, ze kterého padají nové kousky oblečení pro hlavní postavu, nová gesta, kterými hráč může iritovat ostatní před a po závodě při zobrazení výsledků, a také auta, včetně sady skvěle vybavených a vyladěných vozů s označením Forza Horizon Edition.

Další legendární a samozřejmě i obyčejná auta pak lze získat v příbězích a projížděním a objevováním opuštěných stodol, ve kterých lze najít netušené poklady. A aby stodoly neležely po objevení všech ukrytých aut ladem, přidává Forza Horizon 5 možnost schovávat do stodol vlastní přebytky, třeba když vyhrajete stejný vůz dvakrát. Někomu mohou udělat radost větší, než jakou by vám jako majiteli udělalo pár kreditů z prodeje auta do šrotu.

Forza Horizon 5 v Mexiku
Forza Horizon 5 má fotorežim, pokud by běžné snímky obrazovky milovníkům aut nestačily.
Foto: Microsoft

Nabídka více než pěti set vozů už při spuštění hry je obrovská. Nikdo, pokud vím, nemá více licencovaných vozů, nemluvě o tom, do jakých detailů jsou ve hře propracované – při samotné jízdě i při kochání se vozem před jízdou. Nechybí ani naprosto věrné vysunutí přítlačného křídla u Mercedes-AMG Project ONE nebo skládání střechy u kabrioletu Ferrari.

Proti předchozím dílům se změnilo ovládání. Auta se podle tvůrců a zkušených jezdců, kteří mají na rozdíl ode mě opravdové zkušenosti se silnými vozy (a řidičák), chovají realističtěji, zejména při brždění. A trochu neintuitivně se větší realističnost projevuje snazším ovládáním na herním gamepadu i při použití volantu. 

Reálný Lexus LFA a ten ve Forze Horizon 5 se trochu liší, ale to může být i otázka odlišnosti z výroby. Sám to neposoudím, seděl jsme v tom pravém jen dvacet minut
Reálný Lexus LFA a ten ve Forze Horizon 5 se trochu liší, ale to může být i otázka odlišnosti z výroby. Sám to neposoudím, seděl jsme v tom pravém jen dvacet minut.
Foto: Otakar Schön

Bohužel i nadále platí, že škodovka ve hrách není, pokud náhodou nejde o rallye simulátor, kde jsou alespoň občas k vidění Fabie. Je to zvláštní, protože koncern VW má ve hře desítky modelů a ze všech jeho značek chybí jen škodovky. V Mexiku to alespoň nebolí tak jako v předchozím díle zasazeném do Velké Británie, kde jsou tři škodovky mezi každou stovkou prodaných vozů. Bylo by zajímavé srovnat virtuální Rapid s tím opravdovým. Ona by ale hlavně byla skvělá ta rallye verze Fabie, protože vozy tohoto typu jsou ve Forze nejzábavnější na prozkoumávání světa. Těch skoro šest set cest tvoří dálnice a asfaltové silnice sice z většiny, ale zbytek jsou polňačky, stezky v džungli, písečné duny, šotolina a další povrchy, na kterých to chce menší svižné auto.

Nakonec se ale ve Forze k ježdění po lesích a skalách dá upravit i supersport. Stačí vyměnit pneumatiky, upravit světlou výšku, třeba vyměnit motor, přidat klec… A naopak, z líného brouka jde udělat raketu, která ujede i nabušenému Lamborghini. Možnosti měnit vlastnosti vozů a jejich vzhled jsou skoro nekonečné, jen na součástkách a nastavení věcí, jako jsou tlumiče, jde napočítat miliony, nebo spíše miliardy kombinací, a v případě editoru livrejí pak jsou možnosti neomezené. A správně upgradovaný a nastavený vůz pak umožňuje šílené věci – jezdit 400 kilometrů v hodině, udržet stabilitu vozu i na klikatých sprintech… Štěstí, že správná nastavení lze ve hře sdílet.

Technologicky skoro bez revoluce

Forza je nádherná, auta jsou krásná. Když ale na stejném počítači nebo na Xboxu Series X pustím Forzu Horizon 4 a nový díl, nemusí být hned jasné, že jde o dvě odlišné hry. Právě to, že nová Forza je podobná tři roky starému dílu, je asi nejvýraznější výtka, kterou lze proti novince slyšet. A není to nepochopitelné. Na druhou stranu, když Forza Horizon 4 vyšla před třemi lety, zdaleka tak dobře nevypadala. Vývojáři ji upravili nejprve pro Xbox One X a pak ještě výrazně vylepšili pro novou generaci konzolí. Za zmínku ale stojí i to, že na novém Xboxu vypadají překvapivě dobře i starší verze Forzy, včetně prvního dílu Horizonu, a ten je starý už devět let.

Forza Horizon 5 nicméně grafická zlepšení proti svým předchůdcům přináší, a nejde jen o raytracing při zkoumání aut v garážích. Lepší jsou i odlesky a odrazy ve hře. Vypadají realisticky, odráží i věci, které nejsou v záběru kamery, ale údajně to není výsledek fyzikální simulace světla, možná magie, každopádně to vypadá skvěle, pokud jedete v autě s pohledem zpoza volantu na nablýskanou kapotu, nebo s pohledem z kapoty.

Forza Horizon 5 v Mexiku
Forza Horizon 5 má ještě hezčí grafické provedení než předchozí díly série.
Foto: Microsoft

Mexiko má také vzdálenější horizont, je vidět dál a lépe. Více detailů je i kolem vozů, skály jsou organičtější, přirozenější, celý svět působí živějším dojmem a kouř z pálených pneumatik je intenzivní a realistický, na rozdíl od festivalu v Británii. Daní za větší herní svět a lepší grafické efekty jsou vyšší nároky na výkon počítače. Na desktopu s GeForce RTX, kde běží Forza Horizon 4 v nejvyšším možném nastavení grafiky ve 4K s 85 snímky za sekundu, zvládá Forza Horizon 5 při stejném nastavení v průměru 48 snímků. Na Xboxu Series X ale hra v režimu preferujícím kvalitu se 30 snímky za sekundu vypadá lépe, a protože se auta dobře ovládají i s nižší snímkovou frekvencí, dal jsem přednost při většině hraní hezčímu vzhledu před rychlejšími reakcemi – ty se hodí až při on-line kláních.

Forza Horizon 5 vypadá lépe, ale rozdíly nejsou na statických obrázcích tak výrazné
Forza Horizon 5 vypadá lépe, ale rozdíly nejsou na statických obrázcích tak výrazné
Foto: Otakar Schön

Virtuální Mexiko podobně jako Británie nabízí dynamické počasí a střídání ročních období. Nečekaný déšť jsem ve hře zažil, ale střídání počasí ne. Během testovacího přístupu ke hře před oficiálním vydáním stačila proběhnout jen jedna sezona, ta letní. Na podzim a v zimě by se přitom do hor na severu mapy měly podívat mraky stěhovavých motýlů, mělo by více pršet a v zimě by na vrcholku kráteru měl být i sníh. To, jak budou vypadat změny počasí v subtropickém prostředí, se tak dozvíme během následujícího měsíce, až se vystřídají období, evidentně nepůjde o tak dramatickou změnu, jako když Británie ve Forze Horizon 4 zamrzla.

Výraznější zlepšení nabízí Forza u zvuků automobilů – pro desítky modelů vývojáři nahráli nový zdrojový materiál s mikrofony vně i uvnitř vozů. Rozmanitější by měly být hlasové projevy i u upravených vozů, které dříve zněly všechny v podstatě stejně, i když to asi vadí jen skutečným automobilovým znalcům.

Nedílnou částí hry je hudba v podobě rozhlasových stanic napojených na herní hudební festival Horizon, po kterém má celý titul jméno. Autoři se drží osvědčených hudebních stanic rozdělených podle žánrů od drum’n’bassu přes hip hop a pop až po klasiku. Skladby jsou převážně méně známé, promíchané díly pro nás neznámých mexických umělců a k rychlé jízdě je elektronická hudba na stanici Bass Arena jako dělaná. A velká jména se najdou také, k řádění v poušti zahrají třeba Dua Lipa, Foo Fighters, Deadmau5, nebo třeba hudba z pera Frederica Chopina.  

Jednoduché doporučení

Ve Forze Horizon 5 je toho ještě mnohem více. Spousta možností úpravy hry, aby si ji mohlo zahrát více lidí. Například jde celou hru zpomalit, aby si v supersportovních autech mohli zajezdit i hráči, kteří nemají tak dobré reflexy. Třeba lidé, kteří hrají se speciálními ovladači a auto řídí jen pahýlem ruky nebo tváří s Microsoft Adaptive Controllerem. To jsou věci, o kterých se moc nemluví, ale které jsou ve výsledku skvělé. Stejné zpomalení celé hry může totiž využít i skutečný nadšenec, který se snaží přijít na to, proč mu auto uskakuje ve velké rychlosti, a jestli se s tím dá něco dělat.

Kdybych musel shrnout zážitky z Forzy Horizon 5 do číselného hodnocení, desítka by to nebyla. Ale devítka, jako špičkový titul ve svém žánru, ano. To nejdůležitější v případě Forzy však není číslo. Zajímavější je, že od úterý 9. listopadu bude standardní verze hry dostupná v předplatném Game Pass pro počítače s Windows i Xbox One a Xbox Series X a S. Hned minutu po půlnoci ze čtvrtka na pátek si ale divokou jízdu Mexikem mohou užít majitelé prémiové verze, která zahrnuje dva plánované datadisky a o čtyři dny dřívější přístup.