Začalo to před jedenácti lety. Google dokázal zhmotnit budoucnost počítačů, které uživatelé nosí na hlavě a které jim před očima ukazují relevantní informace o okolním světě. To vše v podobě jednoduché obroučky s malým projekčním krystalem. Google Glass byly první skutečný systém rozšířené reality a pořád se jim nikdo nepřiblížil. Navzdory snaze Facebooku a Applu zůstávají nejblíže ideálu propojení lidské mysli, počítačů a reálného světa.

Protože ale Google není Apple, projekt Google Glass neuspěl. Nebylo to jen vysokou cenou nebo slabší výdrží, ale také kvůli odporu veřejnosti. Naproti tomu Apple Vision Pro má za sebou pár dní na trhu a už nyní je zřejmé, že nehraje podle stejných pravidel.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Co je a není rozšířená realita

Apple mluví o rozšířené realitě několik let. Dokonce ji už dlouho nabízí ve svých telefonech s aplikacemi, které umí měřit vzdálenosti v prostoru, nebo se hrami, které do reálného světa umísťují virtuální příšerky v Pokémon Go.

Headset Vision Pro ale není zařízení pro rozšířenou realitu. Je jedno, že Apple propaguje označení „spatial computer“ a fanoušci to papouškují. Technologicky je Apple Vision Pro VR headset, který před oči uživatele promítá obraz okolního světa zpracovaný vnějšími kamerami v systému, kterému se říká passthrough. Nejpřesnější označení tohoto přístupu je smíšená (mixed) realita, kterou už nabízí konkurence – primárně headsety Meta Quest, ale také HTC Vive XR Elite. 

Nový headset pro virtuální a rozšířenou realitu Meta Quest 3
Nový headset pro virtuální a rozšířenou realitu Meta Quest 3
Foto: Meta Platforms

Apple příslib rozšířené reality zúžil na možnost promítat na pozadí reálného světa okna s dvojrozměrnými aplikacemi. To je málo, hodně málo. Zvlášť ve srovnání s více než deset let starým konceptem Google Glass.

Google byl technologicky příliš napřed. Prizmatický displej s nízkým rozlišením ve své době uměl ukazovat notifikace, dokázal zobrazit navigaci, ale před deseti lety neměly tyto „brýle“ dostatek výkonu na to, aby Google dokázal naplnit vlastní vize. I tak Google Glass „ze záhrobí“ ukazují na kompromisy, které o deset let později musí dělat Apple.

Google Glass
Google Glass
Foto: Otakar Schön

Strach o duši a soukromí

Zásadní rozdíl mezi přijetím Google Glass před deseti lety a Apple Vision Pro v roce 2024 je prostý. Google Glass společnost vyděsily, dnes už se fotoaparátu v brýlích nikdo nebojí. I díky investicím firem, jako je Snap, Vive, ale hlavně Facebook, má většina lidí mnohem lepší představu o tom, co „lyžařské brýle“ na hlavě znamenají.

Apple si své zákazníky na příchod rozšířené reality připravoval měsíce dopředu a dal si záležet na tom, aby zdůraznil své silné stránky – ochranu soukromí uživatelů, bezpečnost dat i samotných uživatelů. Nehrozí tak to, co se stalo s Google Glass, o kterých média informovala jako o špionském nástroji. Obavy veřejnosti pak daly vzniknout termínu glasshole, což je kombinace označení pro brýle a „kreténa“, sloužící jako nálepka pro uživatele Google Glass.   

Google Glass
Google Glass
Foto: Otakar Schön

Je to podobné jako vztah lidí k fotoaparátům dnes a před sto padesáti lety. Někteří lidé se v devatenáctém století báli, že jim kouzelná skříňka ukradne duši, dnes už nikdo raději nepočítá, kolik selfie si lidstvo udělá za rok. Tady je nutné přiznat, že nejvíce práce na společenském přijetí „počítačů na hlavě“ odvedla společnost Meta Platforms. Její VR headsety Quest jsou bezkonkurenčně nejpopulárnější, prodalo se jich přes dvacet milionů kusů a lidé si na ně zvykli třeba na letištích a v letadlech.

Systém virtuální a smíšené reality Meta Quest Pro
Systém virtuální a smíšené reality Meta Quest Pro
Foto: Otakar Schön

Nejúspěšnější hra pro virtuální realitu, česko-slovenský Beat Saber, se dostala i do populárních televizních pořadů. Hned dvakrát si hru se svými hosty zahrál moderátor The Tonight Show Jimmy Fallon.

Síla značky a dlouhodobého odhodlání

Hlavní důvod, proč se o Apple Vision Pro smýšlí jinak, je v tom, že jde o produkt Applu. V éře Steva Jobse se tomu říkalo pole pokřivené reality. Nyní je to hlavně síla značky. Apple je nejhodnotnější značka na světě a firma už několikrát dokázala prosadit technologie, které teoreticky uspět neměly. AirPody nebyly první plně bezdrátová sluchátka na trhu, v žádném případě to nebyla sluchátka s kvalitním zvukem, ale Apple jich prodal více než 150 milionů párů, než přišel s kvalitnějším modelem AirPods Pro.

Proč se AirPody prodávaly tak dobře a po nich AirPody Pro? Protože jsou vidět. Bílé pecky bez drátů v uších dávají světu jasně najevo, že jejich nositel jde s dobou, je in a cool. Technologie do jisté míry nahradily vysokou módu nebo snahu ohromit okolí silným autem. Nebo ji spíš doplňují. Auto zůstává v garáži, sluchátka jsou s majitelem všude.

Apple Vision Pro slibuje propojení reality a virtuálních světů
Apple Vision Pro slibuje propojení reality a virtuálních světů.
Foto: Apple

To ale není všechno. Přes všechnu kritiku lidské povrchnosti má Apple obrovskou výhodu v tom, že lidé Timu Cookovi věří, když jim řekne, že je něco skvělé, nejlepší, jedinečné. Není to charismatem výkonného ředitele Applu, jádro důvěry zákazníků pramení ze dvou miliard aktivních zařízení Applu mezi lidmi. MacBooky měly dobrou pověst, ale teprve iPhone z Applu udělal jednu z nejhodnotnějších firem na světě.

iPhone také dal firmě dostatečnou finanční sílu, aby mohla zkoušet věci, které se nestanou okamžitě prodejním hitem. Chytré hodinky Apple Watch měly mnohem pomalejší nástup než iPhony, ale Apple u nich vydržel, lidé si na ně zvykli a kupují je.  

Prodeje Vision Pro jsou nižší, než firma původně plánovala, pokud se dá věřit únikům informací v průběhu dlouhého vývoje. Ale to nevadí, dvě stě tisíc kusů prodaných za prvních pár dní od uvedení na trh je více, než kolik se podle realistických odhadů prodalo Google Glass za první dva roky, než Google výrobu spotřebitelské verze zrušil. Obrat Applu bude také vyšší. Nejenže Vision Pro stojí 3500 dolarů, zatímco Google Glass pro vývojáře se prodávaly o dva tisíc levněji. Apple na každém prodaném kusu utrží ještě peníze navíc za cestovní pouzdro a další doplňky.

Apple Vision Pro se začne prodávat už brzy.
Apple Vision Pro se začne prodávat už brzy.
Foto: Apple

Applu stejně jako u chytrých hodinek stačí vytrvat. Google to se svými chytrými brýlemi vzdal v podstatě po třech letech. Až do roku 2019 pak prodával speciální průmyslovou verzi Google Glass Enterprise, ale bez jakékoliv propagace. Ve srovnání s prodejem reklamy to bylo jen drobné rozptýlení.

Zavádějící marketing a sázka na pasivní zábavu

Apple při představení svého systému virtuální a smíšené reality ukázal velké množství různých způsobů využití, od nahrazení kanceláře s počítačem až po kino. První recenze ale říkají, že použití Vision Pro jako náhrady počítače není optimální – psaní na virtuální klávesnici probíhá „vyťukáváním“ písmene po písmenu. Uživatel se musí podívat na písmeno, které chce napsat, na virtuální klávesnici a potvrdit jeho použití stiskem prstů v zorném poli headsetu.

Druhou variantou je hlasové zadávání s pomocí Siri, které má ale také limity. Nakonec je tu možnost používat klávesnici a touchpad fyzického počítače nebo Bluetooth klávesnici, což je nejlepší řešení. Dalším omezením je ale ve spojení s počítači od Applu možnost zobrazit pouze jednu virtuální obrazovku místo vyčlenění jednotlivých oken jako samostatné obrazovky.

Apple Vision Pro slibuje propojení reality a virtuálních světů
Apple Vision Pro slibuje propojení reality a virtuálních světů.
Foto: Apple

Mnohem více nadšení mezi prvními uživateli vzbuzuje kvalita videa přehrávaného ze služby Apple TV+ nebo z aplikací, jako je Disney+ (Netflix a YouTube aplikaci pro Vision Pro zatím nemají). Dvojice 4K displejů, pro každé oko jeden, je údajně bezkonkurenční. Apple k tomu přidává možnost přehrávat 3D videa pořízená novými iPhony, filmy, které mají 3D verzi pro kina, pak jsou přes Apple TV dostupné i ve VR headsetu.

Mezi nejvýraznější funkce, které měly Apple Vision Pro odlišit od konkurence, přitom patřil vnější displej headsetu, který má okolí ukazovat oči a část tváře uživatele, když zrovna vnímá okolí. Reklamní fotografie ukazují fotorealistickou grafiku, oči jako živé. V praxi je ale obraz na vnějším displeji rozmazaný a místo realistických barev je namodralý a má nízký jas, takže ve světlém prostředí není vidět nic.

Zákaznice si zkouší Vision Pro v obchodě Apple Store
Zákaznice si zkouší Vision Pro v obchodě Apple Store.
Foto: Apple

Podobné výhrady ke kvalitě nyní dostupného produktu ve srovnání se sliby mají recenzenti i soukromí uživatelé vůči 3D avatarům, které umí headset vytvořit naskenováním obličeje. Tato funkce je zatím jen v testovacím režimu.

Proti konkurenci v čele s Questem Marka Zuckerberga je slabinou absence videoher. Pro Vision Pro existují jednoduché hříčky, i když některé z titulů dostupné pro Quest budou mít i verzi pro zařízení od Applu. Jedním z důvodů, proč na Vision Pro nejsou dostupné stávající VR hry, spočívá v rozhodnutí firmy nechat ovládání jen na sledování pohybů očí a rukou uživatele, zatímco Meta Quest a další VR headsety mají pohybové ovladače s fyzickými tlačítky a analogovými páčkami pro pohyb ve virtuálním prostoru.

HTC Vive Focus 3 je možné používat kdekoliv, ve skladu, v kanceláři, nebo třeba na zahrádce
HTC Vive Focus 3 je možné používat kdekoliv, ve skladu, v kanceláři nebo třeba na zahrádce.
Foto: Otakar Schön

Apple se na hry začal více zaměřovat u iPhonů i Maců, proto je ticho kolem her pro Vision Pro trochu překvapivé, ale to se může změnit. Majitelé VR systému od Applu už navíc hrají klasické PC hry streamované přes služby, jako je Nvidia GeForce Now nebo Steam Link – není to tak jednoduché jako na Questu nebo HTV Vive, ale jde to. Jen výsledkem není trojrozměrný zážitek, ale možnost hrát na velké virtuální obrazovce uvnitř headsetu, místo na počítačovém monitoru nebo televizi.

Vize budoucnosti?

Apple prezentuje Apple Vision jako platformu budoucnosti, jako prostředek, který nahradí počítače, obrazovky umístí do prostoru, kam si uživatelé budou přát. Stávající technologie s fantastickými miniaturními OLED displeji a čipem Apple M2 je podle všeho nejlepší na trhu, ale na tak velké cíle nestačí. Aby Apple Vision Pro fungovalo jako prostorový počítač, potřebuje ještě reálný počítač od Applu, jehož obrazovku přenese do headsetu.

Apple Vision Pro se od konkurence liší jednoduchým uživatelským prostředím a nejpokročilejší technologií sledování rukou a očí uživatele. I tohle jsou ale funkce, které konkurence má, jen ne tak vyladěné. Snaha vzbudit dojem, že Vision Pro je něco úplně nového, je pomýlená.

Hledání virtuální či rozšířené reality začalo už v šedesátých letech, prvnímu "počítači na hlavu" se přezdívalo Damoklův meč
Hledání virtuální či rozšířené reality začalo už v šedesátých letech, prvnímu „počítači na hlavu“ se přezdívalo Damoklův meč.
Foto: Otakar Schön

Apple má však šanci vybudovat novou platformu. Pokud u toho vydrží. Dost pravděpodobně se ale stane něco trochu jiného. Apple Vision Pro v současné podobě a pár dalších generací bude něco jako iPad. Zařízení, které mělo nahradit počítače, ale místo toho se stalo tak trochu luxusním zbožím pro sledování videa a hraní her v soukromí. Umí toho víc, ale málokdo toho využívá. Pro Apple je ale iPad stále výborný zdroj příjmů a tím bude s největší pravděpodobností i Apple Vision Pro.

Zajímavé bude ale sledovat, jak vstup Applu do oblasti virtuální a smíšené reality ovlivní Facebook a jeho Meta Quest. Ještě zajímavější by bylo, kdyby se Google vrátil ke Google Glass, ale to se nestane. Google naopak svoje investice do technologií budoucnosti omezil a soustředí se na co největší výdělky z reklamy a dohánění konkurence ve světě umělé inteligence.

Podobně i Microsoft nedávno ukončil podporu headsetům Windows Mixed Reality. Pokračuje ale vývoj headsetu Hololens pro skutečnou rozšířenou realitu. Microsoft dál pracuje na vojenské verzi vyvíjené pro americkou armádu a údajně se chystá i třetí generace systému, který na průhledné hledí promítá trojrozměrné objekty. Kromě americké armády Hololens používá například Boeing nebo NASA. 

Baví vás moderní technologie? To byste si neměli nechat ujít newsletter Týden s technologiemi, díky kterému dostanete do téměř pravidelného pátečního e-mailu to nejzajímavější dění a produktové novinky za celý týden.