Americká peer-to-peer taxislužba Uber (neříkají si tak, dokonce by takový popis rázně odmítli, hlavně z právních důvodů) zkouší expandovat do Evropy. Myšlenka je prostá: mobilní aplikace spojuje lidi, kteří by se rádi svezli, s lidmi, kteří právě teď mohou svezení nabídnout. V mnoha zemích světa, hlavně těch chudších, tohle funguje odedávna a bez digitálních technologií: každé auto je potenciální taxík, stačí mávnout, počkat, kdo zastaví, a dohodnout se na ceně. Že finanční úřad neuvidí z vašeho jízdného ani zlámanou grešli místní měny, to je jasné – a vítané, protože ušetří i pasažér.
Uber to vylepšil o bezpečnostní a cenové záruky (opět – jeho právníci by kvůli slovu „záruka“ vyskočili metr vysoko), snížil pravděpodobnost daňového úniku a přidal chytrou appku, abyste nemuseli mávat na ulici. Oficiální taxikáři mají pramalou radost. Zaběhnuté dopravní firmy se brání v Americe i v Evropě, v níž se snaží uchytit dceřiná firma UberPOP – nyní čerstvě vykázaná z ulic Bruselu. Soud ji vyhodnotil jako nekalou konkurenci. Zapomeňte na pirátství, skutečnou ranou tradičnímu byznysu jsou peer-to-peer služby!
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.