Před rokem přišla na PC a Xbox One nejzábavnější závodní hra vůbec. Forza Horizon 3, umístěná do Austrálie, mě nakonec připravila o nějakých 150 hodin čistého času. Nyní přijíždí nabušená Forza Motorsport 7, která dokázala dostat obrovskou spoustu zábavy do okruhového ježdění.
O nejnovějším dílu závodního simulátoru od Microsoftu se ze všeho nejvíce hovoří jako o výkladní skříni chystaného Xboxu One X. Na nové konzoli za 13 500 korun totiž poběží v UltraHD rozlišení s extrémním nastavením detailů. Podobně už nyní funguje na výkonných PC, ale překvapivě detailní je i na obyčejném Xboxu One. A hýbe se přitom plynule v 60 snímcích za sekundu.
Splněný sen i pro takyzávodníky
Forza Motorsport vznikla jako reakce na kdysi nedostižnou sérii Gran Turismo na PlayStationu. První díly na japonského soupeře neměly. Pak se ale ve studiu Polyphony Digital něco zadrhlo a na PS3 i PS4 se Gran Turismo opožďovalo a smršťovalo. Forza proti tomu rostla a dozrávala. A hlavně získala na svou stranu jak fanoušky přísné simulace jízdních modelů aut, tak hráče, kteří si chtějí hlavně zajezdit. Obrovskou změnu přitom přinesla už před osmi lety Forza 3 s funkcí vrácení v čase.
Díky ní je možné i v nejnovějším díle zkusit projet zatáčku třeba dvacetkrát, dokud nenajdete ideální stopu, ideální místo pro začátek brzdění… A funguje to. Díky vracení v čase a různým usnadněním, jako je automatické brzdění, si Forzu Motorsport mohou užít i méně zkušení jezdci. I děti, byť těm více svědčí otevřený svět sesterské série Forza Horizon.
Forza Motorsport 7 má skvělou grafiku, ale ještě lépe se hraje
Obrovské možnosti nastavení výkonnosti protivníků, pomůcek při řízení a simulace poškození znamená, že si Forzu užije každý, koho alespoň trochu zajímají auta. Budete se sice muset vyrovnat s tím, že v krátkých závodech na dvě kola budete na začátku bourat ve snaze získat dobrou pozici, ale můžete. Hra vás za to nijak nepenalizuje. Pokud toužíte po skutečné simulaci, máte to mít. Připojte volant s pedály, vypněte všechny asistenty a dostanete, po čem toužíte. Třeba i vytrvalostní závod, ve kterém za volantem strávíte přes tři hodiny v kuse.
I v režimu arkády ale jasně poznáte rozdíly mezi jednotlivými vozy. Předokolky, zadokolky i čtyřkolky, dokonce rallye speciály nebo tahače odpovídají svým chováním reálným protějškům a střídání vozů mezi závody donutí i příležitostného hráče, aby se naučil, jak s různým typem náhonu správně projet zatáčkou.
Project Cars 2 bude ve výsledku pro maniaky do okruhových závodů možná uspokojivější, ale Forza Motorsport 7 je jednoznačně lepší hra. A nechybí možnost upravovat nastavení vozů ani možnost výměny součástek včetně motorů. I z krotkého sedanu tak můžete vytvořit supersport. A ještě se vyřádíte při tvorbě livrejí nebo hledání ideálního vzhledu, který vytvořil někdo z ostatních hráčů.
Forza Motorsport 7 navíc boduje obrovskou nabídkou okruhů. Vedle tradičních závodišť, jako je Nürburgring, Monza, Silverstone, Suzuka či městská prostředí Prahy a Rio de Janeira, tu je také nový okruh v Dubaji. Absenci většího počtu nových okruhů vyvažuje fakt, že všechny okruhy z předchozích dílů mají novou grafickou podobu a na některých lze závodit v dešti nebo ve tmě, někde dokonce ve tmě za deště.
Ve znamení kariéry
Samotný fakt, že tvůrci hry ze studia Turn 10 vložili do hry stovky vozů a tři desítky okruhů, nestačí. Aby se ze simulace jízdy stala hra, chce to něco navíc. To navíc je tradičně režim kariéry, který z pohledu reálného motosportu nedává moc smysl, ale o to je ve hře zábavnější. Jako jezdec, kterého poprvé můžete vidět i mimo vůz. Proti Forze Horizon 3 není na výběr několik postav s rozdílnými rysy, ale pouze muž a žena schovaní v kombinéze a helmě. Oblečení, vždy zakrývající obličej, alespoň můžete měnit. Ve hře je možné získat desítky různých kombinéz.
Kariéra se skládá z různých závodů v rozmanitých vozech, bez příběhu, bez omáčky okolo, ale překvapivě to stačí. Každý absolvovaný závod přidává jezdci body zkušenosti, které otevírají nové a nové závody. Stejně tak získáváte virtuální peníze na nákup nových aut. Samotné závody pak okořeňují speciální disciplíny – hraní autokuželek po vzoru Top Gearu, ukázka závodů ve starých formulích s ukrutným výkonem a šílenou (ne)stabilitou v zatáčkách nebo závod s historií, kdy v nejnovějším vozu Porsche musíte předjet jedenáct jeho předchůdců, kteří vyrazili na trať před vámi.
Za každý absolvovaný závod získáváte podle umístění body, nemusíte vždy vyhrát, stačí vyhrát celou sadu závodů. Funduje to trochu jako sbírání hvězdiček v Angry Birds. Protože jsou závody, alespoň v základním nastavení, poměrně krátké, často jsem se přistihl, jak si říkám, že si dám ještě jednu jízdu, než půjdu spát… A najednou jsou tři hodiny ráno.
Režim kariéry je ale jen jedním z mnoha způsobů, jak získat další vozy a užít si je třeba na fantasticky zpracovaném pražském okruhu, který vede přímo přes Karlův most. Zahrát is můžete ve volném režimu, kde si u vybraných tratí můžete nastavit i deštivé počasí, k dispozici je možnost hry ve dvou na jednom Xboxu/PC. Nechybí ani on-line klání s dalšími hráči, se kterými vás služba Xbox Live spáruje podle schopností i jízdního stylu. Vývojáři pak udržují hráče v napětí pravidelnými Forzathony, sadou speciálních výzev, po jejichž splnění hráči dostanou extra odměny – speciální verze vozů, finanční bonusy nebo speciální karty, které upravují herní podmínky, takzvané mody.
Prostřednictvím modů lze vydělávat více peněz na nová auta, hra tak zároveň vybízí hráče k tomu, aby zkusili náročnější hraní – více dávali pozor na předjíždění, snažili se jet v ideální stopě, dobře vybírali zatáčky, zkoušeli řízení z pohledu řidiče… věci, kterým většina příležitostných herních řidičů nedá šanci. Přitom můžete zjistit, že se vám z pohledu řidiče hraje nakonec lépe, i když nemáte takový přehled o dění kolem vašeho vozu – výrazně lépe se tak totiž čtou zatáčky.
Jediné, co v nabídce režimů chybí, je autoškola. Ta nebyla v žádném díle Forzy, a je to škola. Právě autoškola v Gran Turismu je věc, která mě naučila řídit virtuální auta. A nepochybně by se nějaký rychlokurz závodního jezdce hodil i dalším lidem.
Pět minut silných strojů ve hře Forza Motorsport 7
Sbírka ze snů dubajského šejka
Vedle opojného pocitu z vítězství v závodech nabízí Forza uspokojení dalšího pudu – toho sběratelského. Ve hře je už nyní více než 700 detailně zpracovaných aut. Od klasických muscle cars nebo obyčejných sedanů až po hyper sportovní krásky. Vozy lze získat za vítězství ve speciálních závodech, koupit za vydělané kredity nebo jako odměnu za postup na další řidičskou úroveň po odjetí bůhví kolika závodů.
Přístup k novým vozům je náročnější než u Forzy Horizon 3, asi po dvanácti hodinách hraní jsem ve třetím řidičském poháru narazil na závody Nascar, které jsem chtěl vyzkoušet. Nešlo to. Neměl jsem 170 tisíc kreditů na auto s livrejí pokrytou lentilkami M&M’s. Musel jsem vytáhnout Ferrari 458 a objet pět závodů ve volné kategorii, abych si vydělal chybějící peníze.
K novým autům se lze dostat také prostřednictvím beden plných překvapení. Ty lze, zatím, koupit jen za herní peníze. Podle typu obsahují zaručeně alespoň jedno výborné (drahé) auto, luxusní řidičskou kombinézu nebo legendární mody. Nejdražší přijde na 300 tisíc kreditů, ale to Ferrari za to stálo. Po spuštění standardní verze hry (my jsme hráli ještě o pár dní dřív, což je výhoda Ultimate verze) bude možné auta také prodávat a nakupovat v aukční síni.
Ve hře jsou desítky značek aut včetně historických formulí, ale výsadní roli má Porsche. Německému výrobci sportovních aut vypršela exkluzivní licence s Electronic Arts, a tak se 911 a další modely dostaly i do Forzy, a hned ve velkém stylu, byť zrovna Porsche 911 GT2 RS z obálky hry není žádná velká radost řídit. S Porsche se pojí také několik herních achievementů, ale pro fanoušky jiných značek bude německých supersportů možná až příliš, zatímco škodovka stále chybí.
Technologická fantazie
Říká se, že grafika hru nedělá. Říkají to hlavně fanoušci rozpixelovaných indie her. Faktem je, že grafické zpracování dělá hodně. Forza Motorsport 7 v tomto ohledu naprosto září. A nejen svým potenciálem ve spojení s chystaným Xboxem One X, který Microsoft už několik měsíců zdůrazňuje.
Forza Motorsport 7 vypadá naprosto fenomenálně i na obyčejném Xboxu. I když jde o méně výkonnou konzoli než PlayStation 4, tvůrcům se povedlo vtěsnat do omezené paměti a výkonu obrovské množství detailů ve FullHD rozlišení a s plynulým pohybem v 60 snímcích za sekundu. Díky omezení herního světa na jednotlivé okruhy jsou automobily ještě detailnější než ve Force Horizon 3, která byla doposud nejhezčí hrou na Xboxu.
Na Xboxu One S jsou k dispozici i HDR efekty, pokud máte správnou televizi. Díky nim vypadají ještě lépe syté barvy vozů Ferrari a odlesky, kterých je ve hře plno. Hlavně při pohledu z kokpitu si budete všímat (trochu otravných) odlesků na předním skle. Při pohledu zvenku se bude blýskat lak a na autech se odráží okolí trati.
Vynikající vyžití dostupného hardwaru má i stinnou stránku, a tou je dlouhé čekání, než se obrovské množství dat zpracuje. Neměří se na sekundy, ale na minuty. Dat je ale opravdu hodně, na Xboxu má hra asi 70 GB, na PC si stahuje téměř 100 GB.
Na Xboxu One X hra poběží v nativním 4K rozlišení, bude mít více detailů u vzdálených objektů… bude to paráda. Na PC hra běží lépe než Forza Horizon 3, ale na mém domácím PC bohužel nová Forza nefunguje. Dvoujádrový procesor Pentium G3258 s taktem 4,2 GHz není podporovaný, hra chce Core i5. Přitom je Pentium G3258 staré stejně jako Xbox One, a počítač, ve kterém je, stál před třemi roky dvakrát tolik, co Xbox One s Kinectem. Na druhou stranu Forza Motorsport 7 poběží i na levných noteboocích s Core i5 a GeForce 1050, které se dají koupit za 25 tisíc korun.
Nejlepší způsob, jak si Forzu užít, ale bude Xbox One X, který se začne prodávat v listopadu. Za 13 500 korun nabídne stejný výkon jako PC přibližně za 40 tisíc korun. A urychlí i dlouhou dobu nahrávání nových závodů, i když ne tolik jako luxusní PC s SSD disky a extrémními procesory, jako je Ryzen Threadripper nebo Core i9 od Intelu.
O tom, jak hra poběží na vašem PC nebo Xboxu a zda vás bude bavit, se můžete přesvědčit sami díky existenci demoverze. A to je fér, protože Forza není levná. Nejlepší verze s auty navíc přijde na 2500 korun, základní stojí 1699 Kč. Ale podle mě rozhodně stojí za to.
Forza Motorsport 7 má skvělou grafiku, ale ještě lépe se hraje
Pět minut silných strojů ve hře Forza Motorsport 7
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist