Spojení tradičního řemesla s moderními technologiemi většinou přináší skvělé výsledky. Ručně vyráběný nábytek v moderních budovách plných skla, luxusní dřevostavby s tradičními krovy, ručně šité kožené boty na míru vyráběné podle 3D modelu nohy…

A také napařovaná a ohýbaná buková dýha, které tvoří tělo moderních reprosoustav s precizně soustruženou kostrou, špičkovými měniči a výhybkami ze značkových součástek pájených ručně přímo na sebe. Nové reprosoustavy Canto české značky Acoustique Quality jsou úplně jiné než cokoliv, co v Července zatím vyrobili. Základ mají společný třeba s půlmilionovými Bowers & Wilkins 803.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Ten základ roste v lesích a využívá 130 let tradice řemeslníků, kteří na Moravě vyráběli z ohýbaného bukového dřeva rostoucího kolem Bystřice pod Hostýnem slavné thonetky. Podobně jako majestátní reprosoustavy B&W tvoří tělo reprosoustav Canto buková překližka ohýbaná do potřebného tvaru spojením vody, tepla a tlaku. Výsledná skořepina je překvapivě lehká, ale neuvěřitelně pevná a stabilní.

V Července překližkový polotovar v hrubém tvaru těla reprosoustav přesně začistí a spojí s kostrou z MDF a přidají dno a vrchní kryt i 3D modelovanou přední ozvučnici, která je navržená tak, aby bránila nechtěným odrazům zvukových vln. A také fantasticky vypadá. Deset vrstev tenké dýhy poskládané křížem má tvar připomínající gotickou klenbu a v kombinaci s matně černou MDF a bílým středobasovým měničem působí elegantně a luxusně. AQ nabízí tři barevné varianty reprosoustav. Černě mořený jasan, přiznanou přírodní bukovou dýhu a nakonec nejpůsobivější dýhu ořešáku královského. Dřevo se přitom těží a zpracovává jen v okruhu pár desítek kilometrů od výrobních hal v Července.

Výrobce si dal záležet i na kvalitních terminálech pro připojení kabelů k reprosoustavám. Trochu zbytečně jsou na zádech reprosoustav hned dva páry konektorů, které lze využít k takzvanému bi-wiringu, nebo dokonce k bi-ampingu. První varianta znamená, že kabel vede zvlášť signál pro středobasový reproduktor a zvlášť pro ten výškový. Druhá verze pak k výškám i basům vede signál z jiného zesilovače. Praktický efekt takového připojení je diskutabilní a v této cenové i výkonnostní třídě reprosoustav je to kanon na vrabce. Ale vypadá to krásně a draze a to části zákazníků může stačit.

Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku
Proměření reprosoustav proběhlo se základními kabely AudioQuest s banánky, poslechové testy ale měly na starosti obyčejné 4mm měděné kabely.
Foto: Otakar Schön

Terminály jsou připravené na banánky i vidličky a pojmou i holý kabel, což je méně praktické, ale z pohledu přenosu zvuku nejlepší řešení. Odpadá totiž riziko špatného kontaktu mezi samotným kabelem a konektorem. Kvitoval jsem, že otvor v terminálech bez problémů pojme i 4mm měděný kabel. U levnějších či starších reprosoustav to bývá boj, tady ještě byla rezerva na propojovací 2,5milimetrový kabel mezi reprosoustavami.

Spodní strana reprosoustav většinou není zajímavá, ale v případě Canto 3 jsem byl rád, že jsem se na ni při balení zpět do krabice podíval – je na ní totiž vidět střídání jednotlivých vrstev dýhy i trojice elegantních kuželů, na kterých reprosoustavy spočívají. Varianta trojnožky je ideální kvůli rovnováze a hroty mají pomáhat s odstraněním přenosu vibrací mezi podstavcem a reprosoustavou. Spíše ale jde o estetický prvek, reprosoustavy mají extrémně tuhou konstrukci a jediné, co se viditelně chvěje, je středobasový reproduktor s fenomenálním výkmitem. Měniče jsou neustále na očích – součástí balení nejsou krycí mřížky.

Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku
Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku.
Foto: Otakar Schön

A asi už to nejde odkládat, takže prozradíme cenu. Luxusně vypadající reprosoustavy z Červenky stojí 49 800 korun, což z nich dělá nejdražší reprosoustavy této značky, které jsme mohli podrobně otestovat v domácím prostředí. Za dalších deset tisíc výrobce nabízí i aktivní variantu, která nepotřebuje zesilovač, má ho zabudovaný spolu s USB DAC a Bluetooth konektivitou. Není to úplně lidovka, ani náhodou, ale odpovídající cena za vynikající konstrukci a parádní materiál i design. Jen to musí stejně dobře i hrát a na to jsme se samozřejmě zaměřili nejvíce.

Dvě pásma stačí

Canto 3 je první ze série nové řady reprosoustav, které staví na ohýbané překližce a tvarech, které svým způsobem odkazují k eleganci třicátých let. Jde o dvoupásmové „regálové“ reprosoustavy, které patří mezi rozměrnější kousky ve své třídě, alespoň do výšky. Na výšku mají reprosoustavy 47 centimetrů, hluboké jsou 33 cm, ale široké jsou v čele jenom dvacet centimetrů a do hloubky se průběžně zužují.

Úzký profil reprosoustav určuje, jak velké mohou být měniče. V AQ vsadili na skandinávskou značku SB Acoustic a nechali si naladit 6“ středobasový měnič s hliníkovou membránou s bílým keramickým povrchem s prolisy, které zvyšují pevnost celého reproduktoru. Výsledek trochu evokuje tradiční papírové membrány vintage reprosoustav, ale jde o čistě moderní záležitost. Masivní závěsy měniče – a hlavně silné magnety – pak umožňují reprosoustavám dobře hrát a přidávají k tomu vizuálně efektivní výrazný pohyb měniče, který ve skladbách s rychlým beatem pumpuje jako o život.

Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku
Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku.
Foto: Otakar Schön

O vysoké frekvence se pak stará tradiční 1“ textilní kalota schovaná ve zvukovodu vysoustruženém z hliníku, který zajišťuje lepší šíření vysokých tónů v prostoru. Nakonec je ve spodní části reprosoustavy výrazné vyústění bassreflexu, který umožňuje reprosoustavám dosáhnout hlubších tónů.

Podle výrobce tato kombinace stačí k tomu, aby Canto 3 hrálo v rozsahu 53 Hz až 40 kHz s tolerancí 8 dB a citlivostí 87 dB. Deklarovaná čísla výrobců jsou často zavádějící a málokdy dávají jasnou představu o tom, jak daný produkt hraje. U AQ Canto je zřejmé třeba to, že schopnost reprodukovat signál s frekvencí 40 kHz ohromí maximálně psy, delfíny a netopýry. Zdravý lidský sluch sotva zvládá frekvence nad 20 kHz a drtivá většina hudby na fyzických médiích i ve streamovacích službách žádné takové tóny ani neobsahuje. Ale když výškový reproduktor něco takového umí, proč se tím nepochlubit.

Důležitější pro hodnocení je reálné měření a tam, stejně jako při poslechu, čekalo spíše milé překvapení. Reprosoustavy totiž umí zahrát i nižší tóny než výrobce deklaruje. S přimhouřenýma očima by se do tolerance dostaly od 35 Hz, což je parádní výsledek, to je totiž hodnota, na které reálně začíná hrát spousta subwooferů.

Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku
Měření ukazuje pro AQ trochu netypické zvýraznění basů od 60 do 110 Hz.
Foto: REW, Otakar Schön

Měření ukazuje také pro AQ trochu netypické zvýraznění basů od 60 do 110 Hz, které je sice trochu zvýrazněné akustikou místnosti, ale nepochybně záměrné. Osobně mám raději věrný přednes i u basů, ale musím uznat, že při poslechu elektronické hudby si asi nikdo stěžovat nebude, stejně tak u filmů. Je to líbivé, a ne dramaticky přehnané. Celá křivka frekvenční odezvy vlastně odpovídá ideálu.

Audiofilové rádi říkají, že na měření a číslech nezáleží, protože zvuk nejde postihnout v jednom grafu. Mají pravdu v tom, že do jednoho grafu se všechno nevejde, ale měření toho prozradí hodně a umožňuje srovnávat různé reprosoustavy objektivně, a dokonce i bez toho, abyste je měli zapojené zároveň v identickém prostředí a systému.

Pro hudební patrioty bude dobrou zprávou, že AQ obstojí bez ztráty kytičky i ve srovnání se slovutnou konkurencí – jde totiž přímo proti reprosoustavám Sonus Faber Sonetto II nebo Bowers & Wilkins 705 S2. B&W začínají reálně hrát až na 80 Hz a mají i zvýrazněné výšky, což je ladění blízké spíše spotřební elektronice. Největší rozdíl je ale v designu. AQ má bassreflex dopředu, což usnadňuje umístění v prostoru. Navíc si B&W ohýbanou dýhu schovává pro nejvyšší modely, 705 S2 jsou tradiční kvádry z MDF, byť s výškovým reproduktorem posazeným nahoru do vlastní skořepiny.

Sonus Faber Sonetto II je podle měření silnější soupeř díky výraznému designu i lépe laděnému zvuku ve srovnání s Bowersy. Podobně jako Canto od AQ má i Sonus Faber vyústění bassreflexu dopředu a zajímavé je, že není vidět – výduch je na dolní hraně reprosoustavy, a tak splývá s podložkou nebo stojanem. Sonetto II má basy bez zvýraznění, což je z puristického pohledu výhoda, zesílené jsou však vysoké tóny, což nebývá tak příjemné jako trochu hlasitější basy a v prostoru do 200 Hz, kde už se tolik neprojevuje akustika místnosti, je Canto „rovnější“, výstup je věrnější průběhu zvukového signálu, který do reprosoustav jde ze zdroje zvuku.

Největší konkurenti pro AQ Canto 3 jsou vyhlášené regálovky, a AQ se jich vůbec nebojí
Největší konkurenti pro AQ Canto 3 jsou vyhlášené regálovky, a AQ se jich vůbec nebojí.
Foto: výrobci, koláž HN

Nejsilnějším konkurentem pro Canto nakonec zřejmě bude kompaktní Perla Exclusiva od pražského Xavianu, která má podobně kultivovaný projev i výborné řemeslné zpracování. Xavian jen více vychází vstříc zájmu o basovější projev se zvýrazněným spodkem od 50 do 1000 Hz.

Stylová radost

Při poslechu jsou reprosoustavy Canto 3 bezvadné. Doslova. Nejprve jsem je měl zapojené do obyčejného starého zesilovače Grundig V8200, který přijímal zvuk z projektoru v dětském pokoji bez akustických úprav. Běžně k filmům hrají vintage reprosoustavy Marantz HD550, které jsou o trochu větší a mají kromě pětipalcového středového reproduktoru také desetipalcový woofer. A k mému překvapení Canto 3 v basech vůbec neztrácelo, dialogy byly zřetelnější a akční scény měly tu správnou šťávu.

Druhé stadium testování proběhlo ve spojení s dalším zesilovačem Yamaha A960 v obývacím pokoji, kde Canto 3 mělo těžší úkol, nahradit Yamahy NS-344, další historický kus audio vybavení, tentokrát s uzavřenou ozvučnicí. A ani to nebyl problém. Svůj audiosystém jsem si vyladil tak, aby hrál s tolerancí +-3 dB od 35 Hz, ale potřebuje k tomu subwoofer. Canto hrálo bez subwooferu a skvěle. Upravený prostor s akustickými panely a delším poslechovým prostorem dal vyniknout podání prostoru ve skladbách a více než zvuk filmů jsem poslouchal hudbu z vinylu a CD. 

Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku
Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku.
Foto: Otakar Schön

Díky schopnosti hrát hluboké tóny od 35 Hz se reprosoustavy dají použít místo soundbaru se subwooferem. Nabídnou perfektní podání prostoru i dostatečné dunění výbuchů nebo hřmění. Pouštět si na stereo reprosoustavu ukázky, které mají prezentovat schopnosti Dolby Atmos, je trochu šílené, ale ten pocit, když v demu zahřmí... paráda. Velkou rozcvičku woofer dostal při poslechu soundtracku k Forze Horizon 5. Hluboké tóny jsou tak hluboké, že jehla málem vyskakuje z drážek a basový měnič se pohybuje dovnitř a ven jak píst osmiválce. 

Vyrovnaný přednes pak funguje skvěle s klasickým rockem, dynamika reprosoustav vynikne při poslechu Deep Purple Made in Japan a podání prostoru v Odvrácené straně měsíce od Pink Floyd. Schopnost prostě nahlas a rychle hrát pak potvrdil Manowar i Reakcja Pokańska od Percivalu. S tímhle laděním Canto 3 s přehledem zvládne cokoliv.  

Reprosoustavy Canto 3 se pustily do lifestylového designu bez kompromisů ve zvuku
Reprosoustavy Canto 3 vedle mohutnějších repro od Yamahy vypadají drobně.
Foto: Otakar Schön

Jediný důvod, proč jsem nakonec rád uklidil Canta 3 do krabice, byl povrchní – úzké reprosoustavy s krásnými organickými křivkami se mi do interiéru nehodí tak jako prosté černé kvádry, kterým můžu, když jsem doma sám, sundat krycí mřížky a užívat si naplno vintage design a věrný zvuk při poslechu klasického rocku. Mít ale interiér sofistikovanější, bylo by hezké mít takový zvuk v takovém těle vedle televize… ale to by chtělo nábytek inspirovaný třicátými lety, funkcionalismem a stylem prvorepublikových filmů.