Několik hodin před oficiálním oznámením nové služby už můžete v telefonu či počítači s přístupem k mapám společnosti Google vyhledávat cesty pražskou hromadnou dopravou. Google po letech získal přístup k datům Pražského dopravního podniku.

Google nabízí vyhledávání spojů MHD v Brně již rok a půl, ale v Praze bylo nutné vyhledávat spoje v samostatných aplikacích, na webu DPP nebo ve službě IDOS, která má jako jediná oficiální přístup k datům ze státního Informačního systému o jízdních řádech. Celosvětově nabízí Google vyhledávání ve spojeních MHD v 500 městech po celém světě s celkem milionem zastávek.

Nová funkce navigace od Googlu bude fungovat jako doplněk vlastních nástrojů Dopravního podniku: "Na stránkách Dopravního podniku vyhledáme pro naše zákazníky každý den asi 45 tisíc spojení, tato služba zůstane samozřejmě nadále v provozu," uvedl na tiskové konferenci Milan Křístek, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy. Následně dodal, že novinku budou pravděpodobně používat zejména mladší pasažéři zvyklí na mobilní služby a Android.

Smlouva Googlu a DPP o spolupráci je datovaná do června 2011, nasazení služby podle generálního ředitele DPP komplikovaly organizační problémy na obou stranách, nešlo o otázku peněz. Vyhledávání ve spojeních hromadné dopravy v Praze zahrnuje nejen spoje Dopravního podniku, ale také dalších provozovatelů včetně příměstských spojů. Výjimkou jsou vlaky Českých drah. Důvodem je absence přímého přístupu k datům z Celostátního informačního systému o jízdních řádech, kterou neumožňuje jeho provozovatel společnost Chaps.

Díky rozšíření navigačních služeb o MHD, se zvýší i užitečnost Chytrých karet systému Android. Platí to pro uživatele, kteří v Praze bydlí nebo do ní dojíždějí a pohybují se přitom s využitím MHD. Chytré karty automaticky totiž automaticky nabízejí informace, o které může mít uživatel zájem. Jednou z karet je právě možnost okamžitého spuštění navigace na oblíbená místa nebo na místa, která se týkají nedávného vyhledávání ve službách Googlu.

Další rozšíření s otazníkem

Je možné, že Google na tiskové konferenci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy představí rozšíření navigace o MHD i v dalších městech. Zásadní změna v integraci kompletních jízdních řádů v ČR je ale zatím extrémně nepravděpodobná.

Muselo by dojít ke změně smluvního vztahu mezi společností Chaps, monopolním správcem dat z Celostátního informačního systému o jízdních řádech, do nějž musejí dopravci dodávat údaje o svých spojích, a jeho jediným zákazníkem, kterým je MAFRA.

Ministerstvo dopravy stávající smlouvu se společností Chaps nevypovědělo, přestože monopolní přístup ke strojově čitelným datům ze státních informačních systémů odporuje principům Open Data, které se česká vláda zavázala přijmout usnesením ze dne 14. září 2011 č. 691 o přistoupení k mezinárodní iniciativě Open Government Partnership.

Podle oficiálního vyhlášení ministerstva je udělení monopolu na přístup ke strojově čitelným datům vyváženo tím, že společnost Chaps provozuje informační systém na své náklady a existence systému a jeho zpřístupnění veřejnosti prostřednictvím služby IDOS nezatěžuje státní rozpočet.

Na otázku, zda ministerstvo tento způsob spolupráce považuje za ekonomicky výhodný zaslalo tiskové oddělení ministerstva dopravy následujících vyjádření:

Již v průběhu minulého roku Ministerstva dopravy začalo řešit otázku, zda a za jakých podmínek by bylo možné na ministerstvu zřídit paralelní databázi dat o jízdních řádech a jakým způsobem by případně musel být změněn smluvní vztah se společností CHAPS, pokud by i interní přenosové soubory zpracovatele byly zpřístupněny dalším subjektům. S ohledem na aktuální potřebu zásadních změn ve vyhlášce o jízdních řádech ve veřejné linkové deprave (související změna zákona o silniční dopravě je 2. čtení v Poslanecké sněmovně PČR) však tyto úvahy byly odsunuty na pozdější období.